Dialogpilot 2024-2025

Dialogpilotene er et utdanningsprosjekt for unge voksne. Ferdig utdannede dialogpiloter skal ut i skole og samfunn og gjennomføre tros- og livssynsdialog gjennom tilpassede dialogverksteder.  

Logo, Dialogpilotene

Bakgrunn

Dette emnet på 20 studiepoeng inngår i prosjektet Dialogpilotene som i fellesskap eies av Kirkelig Dialogsenter Oslo, Human-Etisk Forbund, Tauheed Islamic Centre, Minhaj-ul-Quran International Norway og Islamic Cultural Centre.

Dialogpilotene er et utdanningsprosjekt for unge voksne (19 til 30 år) i samarbeid med Det teologiske fakultet, Universitetet i Oslo.  Ferdig utdannede dialogpiloter skal ut i skole og samfunn og gjennomføre dialogverksteder med fokus på tros- og livssynsdialog, bekjempelse av fordommer og bevisstgjøring av elevenes egne holdninger.

Fakta

  • Emnekode: RESA2702V
  • Studiepoeng: 20 stp
  • Tid:Høst 2024 - Vår 2025
  • Påmeldingsfrist:
    20. mai på prosjektsiden

Studieemnet

Studieemnet har både teoretiske og praktiske komponenter. Følgende temaer dekkes gjennom undervisning og arbeid med pensumlitteratur:

  • religiøs og livssynsmessig pluralisme i Norge
  • innføring i islam, kristendom og humanisme 
  • kulturforståelse
  • identitet og ungdomskultur 
  • religionskritikk
  • rasisme og ekstremisme 
  • dialog i teori og praksis
  • dialog om religion og etikk i skolen

I tillegg kommer praktiske øvelser og veiledet praksis (fortrinnsvis i skolen). 

Hva lærer du?

  • Kunnskapsmål: Studieemnet skal gi kunnskap om og reflektert innsikt i de temaene som er angitt ovenfor.
  • Ferdighetsmål: Studieemnet skal oppøve evnen til å føre dialog i praksis, i møte med unge med ulik kulturell og religiøs/livssynsmessig bakgrunn. Det skal også gi trening i å forebygge og transformere kultur- og religionsrelaterte konflikter.
  • Holdningsmål: For en mer detaljert beskrivelse av lærings- og holdningsmålene for dialogpilot-studiet viser vi Formål, mål og metode for dialogpilotutdanningen.

Dialogpilotene ønsker å:

  • utdanne unge voksne fra forskjellige tros- og livssynstradisjoner i østlandsområdet til kompetente og aktive dialogarbeidere
  • skape nettverk blant unge voksne og ungdom på tvers av tros- og livssynsgrenser i regionen
  • bidra til at ungdommer kan utvikle egen identitet uten at det går på bekostning av andre
  • bidra til gode verktøy for samtaler om tro, livssyn og identitet, i skolene og i andre sammenhenger der ungdom, gjerne med ulik bakgrunn, møtes.

Undervisning og gjennomføring

Kurset holdes høsten 2024– våren 2025. Studiet har forelesninger og øvelser over seks helgesamlinger og fem ettermiddagssamlinger, i kombinasjon med læringsressurser og arbeidskrav i det nettbaserte læringsverktøyet Canvas.

Ettermiddags- og helgesamlingene avvikles på følgende datoer i 2024-2025 (Vi tar forbehold om endringer):

Program for høsten 2024 og våren 2025:

  • 14-15. september (første studiesamling)

  • Torsdag 10. oktober (torsdagssamling)

  • 12-13. oktober (andre studiesamling)

  • Torsdag 14. november (torsdagssamling)

  • 16-17. november (tredje studiesamling)

  • Torsdag 05. desember (torsdagssamling)

  • 09. januar (torsdagssamling)

  • 11-12. januar (fjerde studiesamling)

  • 30. januar kl. 17.00-21.00 (torsdagssamling)

  • 06. februar (torsdagssamling)

  • 08-09. februar (femte studiesamling)

Arbeidskrav

  • Deltakelse på minimum 80 % av kurssamlingene.
  • Refleksjonsnotat – egne erfaringer knyttet til studiet, på 500-750 ord. Frist: dato kommer. 
  • Innlevering av førsteutkast på minimum 500 ord på de tre oppgavene som er del av mappeeksamen (se nedenfor). 
  • Utkastet på hjemmeoppgaven skal være på minimum 1000 ord.
  •  To godkjente praksisoppdrag med veiledning (i vårsemesteret).

Mappeinnleveringer:

  • En skriftlig pensumrefleksjon på ca. 1200 ord (i høstsemesteret). Frist: dato kommer. 
  • En hjemmeoppgave over oppgitte/alternative tema på ca. 3500 ord (innlevering av førsteutkast i desember, endelig innlevering i mai). Frist for førsteutkast: kommer
  • Reflekterende rapport etter praksisøvelsene (dialogverksteder), på 2000-2500 ord Frist: to uker etter siste praksis.

Informasjon om innlevering av mappe vil publiseres på Canvas i god tid før innlevering.

Vurdering og eksamen

Vurderingsformen er mappeeksamen. I mappen inngår de tre innleveringene som er nevnt ovenfor. Det vil ikke være anledning til å avlegge eksamen hvis det ikke har blitt levert inn et førsteutkast med påfølgende kommentar fra studieveileder. (jfr arbeidskrav over)

Innholdet i mappen, inkludert revidert versjon av hjemmeoppgaven, vurderes samlet ved slutten av studiet i mai. Mappen leveres i Inspera innen: frist kommer

Sensur

Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.

Lenker/Pensum

KursledereBildet kan inneholde: briller, kinn, smil, synsomsorg, kjeve.

Anne Hege Grung 

Professor på Det teologiske fakultet. Anne Hege har i mange år forsket, publisert og vært praktisk engasjert i religiondialog og interreligiøse studier.  

 

 

Tonje Kristoffersen

Tonje Kristoffersen er daglig leder ved Kirkelig Dialogsenter. Hun er utdannet kateket, og har vært med i Dialogpilotenes styre siden oppstart av organisasjonen. Hun har tidligere jobbet som kateket i Grorud/ Romsås menighet og som undervisningsrådgiver for Oslo biskop og bispedømmeråd. Tonje har undervist i dialogisk metode på Dialogpilotstudiet siden 2019.

 

Eliana Hercz

Eliana Hercz er leder for Dialogpilotene og har undervist i dialogisk metode på Dialogpilotstudiet siden 2021. Hun har en mastergrad i Religion og samfunn ved Universitetet i Oslo og tok selv dialogpilotstudiet i 2016. 

 

 

Bildet kan inneholde: briller, smil, synsomsorg, kjeve, briller.Marit Fiske Fjalestad

Marit Fiske Fjalestad jobber som rådgiver ved Kirkelig Dialogsenter. Hun har mastergrad i Religion og Samfunn ved Universitet i Oslo, og er også utdannet Dialogpilot.

Av Caroline Lehn
Publisert 28. mai 2024 11:00 - Sist endret 24. juni 2024 15:56