Ikke-muslimsk islam og ikke-muslimske autoriteter: Undervisning, medialisering og kildekritikk

Bildet kan inneholde: briller, ansikt, briller, smil, anlegg.

I den nye læreplanen (LK20) nevnes ordet mangfold hele åtte ganger i forskjellige begrepskonstellasjoner. Elevene skal via refleksjon, utforskning og fordypning lære om seg selv og andre for å blant annet kunne «håndtere mangfoldet» som de møter i det livssynsåpne samfunn. Innsikt i den religiøse andres livssyns- og religionstradisjoner er derfor et av de viktigste momentene for faget RLE. Men innholdet i lærebøkene og undervisningen, som er verktøyene i læringsprosessen om den religiøse andre, påvirkes av mange andre aktører enn «den religiøse andre». I samtale med LP20 og nyere forskning på islam skal følgende spørsmål bli besvart: Hvordan er ikke-muslimsk islam (non-Muslim Islam) og ikke-muslimske islam-autoriteter (non-Muslim Islamic authorities) med på å prege undervisningen og lærebokutforming i RLE?

Forelesning ved universitetslektor Amina Selimovic

Se hele programmet for faglig-pedagogisk dag på Universitetet i Oslo.

Publisert 20. sep. 2022 16:29 - Sist endret 23. sep. 2022 17:14