Et dekolonialt perspektiv på de nye læreplanene i KRLE og Religion og etikk: posisjonalisering, refleksivitet, og maktkritikk

Bildet kan inneholde: person, ansikt, nese, smil, kinn.

I henhold til kjerneelementene i de nye læreplanene i KRLE og Religion og etikk (LK20) skal fagene, blant annet, gi grunnlag for refleksjon over majoritets-, minoritets- og urfolksperspektiver i Norge, elevenes forståelse av religioner og livssyn skal utdypes og utfordres gjennom analyse og kritisk refleksjon over normer og definisjonsmakt, og fagene skal gi elevene mulighet til å utvikle evnen til å innta andres perspektiv. Fokuset i de nye læreplanenes fem kjerneelementer fordrer en aktiv og kritisk tilnærming til elevenes og lærernes kroppslige posisjonalisering, samt en dyp forståelse av norsk kolonial historie. Denne forelesningen vil bidra med et dekolonialt perspektiv på de nye læreplanene i KRLE og Religion og etikk gjennom konkrete undervisningseksempler.

Forelesning ved stipendiat Tonje Baugerud.

Se hele programmet for faglig-pedagogisk dag på Universitetet i Oslo.

Publisert 20. sep. 2022 16:53 - Sist endret 23. sep. 2022 17:09