Har du lyst til å prøve noe nytt og spennende? Utveksling er svaret!

Skal, skal ikke reise på utveksling? Det store spørsmålet er vel heller; Hvor skal du reise? UiO og TF har utvekslingsavtaler med en rekke spennende land. Vi har tatt en kort prat med Patrick Justad som tok et semester i Australia.

Husk fristen 15.september for å søke utveksling våren 2019

Foto: Patrick Justad

Patrick i Australia

Patrick Justad reiste vårsemesteret 2018 til Australia. Vi har stilt han fem spørsmål om hans opplevelser rundt utveksling!

1. Hvorfor valgte du å reise til Australia?
    - Jeg har fjern familie der som jeg ville bli bedre kjent med, og Australia byr på gode muligheter for sportslig og akademisk utvikling.
  2. Hva var det du gledet deg mest til?
    - Varmen, å lære å dykke, spille rugby og å få oppleve den beryktede australske "barbie".
  3. Hvordan var studiehverdagen?
    - Studiehverdagen på The University of Western Australia, UWA, var tøffere enn den på UiO, med lengre dager og strengere krav til oppgaver og å lese pensum. Allikevel førte dette til økt selvdisiplin, noe som gir meg en fordel på UiO i dag.
  4. Hva var den beste opplevelsen med utveksling?
    - Å få møte kenguruer, quokkas, wallabies, dingoer, koalabjørner, slanger, emuer, wombats og å dykke med delfiner, seler, koraller, hai, blekksprut og alle andre fantastiske smådyr i havet.
  5. Nevn 5 ting du pakket i kofferten!
    - Kvikklunsj og Solo (som ikke ble noe av pga Australsk grensekontroll), fotballsko, norske juletre-flagg, en vaffel-oppskriften til oldemor og - selvfølgelig - Brann-drakten min.

Hvordan søke utveksling

Informasjon om søkeprosessen - før, under og etter oppholdet finner du på UiOs sentrale sider. Du kan søke utveksling gjennom Det teologiske fakultet sine avtaler, eller gjennom en av de sentrale UiO-avtalene.

Erasmus+

Gjennom EU-programmet Erasmus+ kan du få stipend når du reiser på utveksling - både for studieopphold og praksisopphold. Utvekslingen må kunne inngå som en del av graden din ved UiO. Erasmus+ omfatter student- og ansattutveksling til partnere i de 28 EU-landene, de tre EFTA/EØS-landene, samt med partnere i Makedonia og Tyrkia.

Reiseblogger og reisebrev

Lurer du på hvor studenter på TF har reist på utveksling, og hvordan de opplevde det? Les hva de selv sier i reiseblogger og reisebrev.

Publisert 7. sep. 2018 12:59 - Sist endret 7. sep. 2022 20:50