Dannelse og den andre - religionsforskning

Dannelse særpreges ved evnen til lære av, og å samtale med, den andre. Dette er den grunnleggende holdningen til religion og religionsdialog ved Det teologiske fakultet i dag. I 2006 opprettet fakultetet et nytt masterprogram i Religion og samfunn. Dette programmet har en stor søkning av studenter som ikke har teologisk grunnutdannelse. I 2010 utvides studietilbudet også med en bachelor på det samme området. Det innebærer at ca. 40 prosent av alle studenter ved Det teologiske fakultet nå tilhører studieprogrammene i Religion og samfunn (RESA ).

Det første etterutdanningskurset for religiøse ledere i det norske samfunnet ble gjennomført våren 2008. Her ser vi professor Halvor Moxnes som foreleser. Til venstre bakerst, professor Oddbjørn Leirvik. Foto: Det teologiske fakultet

Et annet viktig og nytt trekk ved religionsforskningen ved Universitetet i Oslo er opprettelsen av det tverrfakultære området Religion i pluralistiske samfunn (PluRel) i januar 2009. I forbindelse med en omfattende prioriteringsprosess ved hele UiO medio år 2000, besluttet Universitetsstyret i 2008 å opprette sju tverrfakultære områder, et av dem er PluRel.

Det teologiske fakultet er vertsfakultet for PluRel, og dekanen oppnevner den faglige lederen. Men styret for PluRel har selvstendig budsjettansvar og medlemmer fra alle de seks samarbeidende fakultetene.

Teologiske rom for andre?

I tillegg til de regulære studietilbudene har fakultetet de siste årene tilbudt etterutdanningskurs for religiøse ledere i det norske samfunnet. Disse kursene er finansiert av Mangfolds- og integreringsdirektoratet og samler en rekke religiøse ledere fra de fleste religiøse trossamfunn i Norge, de aller fleste ikke-kristne.

På kursene undervises det blant annet i norsk politisk system, menneskerettigheter og ulike diskusjonstemaer innenfor norsk religion og kirke. Hensikten er å gi de ulike religiøse lederne en innsikt i de tradisjoner, institusjoner og diskusjoner man bør kjenne til når man har lederansvar i et trossamfunn i Norge i dag.

I de senere årene har også spørsmålet om islam-studier med relevans for imamer og andre blitt heftig diskutert ved hele UiO. Det teologiske fakultet har i denne debatten lagt vekt på at Universitetet bør engasjere seg mer aktivt på dette området, både gjennom forskning og utdanning. Det er viktig for kvaliteten på norsk religionsdialog at Universitetets kritiske, forskningsbaserte tradisjoner også utvikles med hensyn på studier i islamsk teologi. Dette er et tema som trolig vil få mye oppmerksomhet både ved UiO og ved Det teologiske fakultet i de kommende årene.

Liknende debatter foregår ved en rekke teologiske fakulteter i Europa. De handler om hvordan en teologisk profil kan videreføres samtidig som ikke-kristne religioner, i første rekke islam, spiller en kvantitativ større rolle enn noen gang.

Men diskusjonen handler også om hvordan TFs teologiske tradisjoner fornyes ved å være i nær samtale med annen forskning og andre religioner. På denne måten kan det skje en ny dannelse både innad ved Det teologiske fakultet og utad i det norske samfunn. Dette vil være en viktig måte for TF å ivareta sin del av Universitetets samfunnsoppdrag i det sen-moderne, plurale norske samfunnet.

Advisory board: UiO-prosjek tet Religion i pluralistiske samfunn (PluRel) har skaffet seg et stjernespekket lag til sitt International Advisory Board (IAB). IAB skal være samtalepartner for forskningsprogrammet. Det skal bidra til prosjektets utvikling og nettverksbygging, og med evaluering av den faglige aktiviteten i programmet. Bildet viser Advisory Board samlet under sitt første mote med PluRel i februar/ mars 2010. Medlemmer av referansegruppen er fra venstre: Silvio Ferrari, Universitetet i Milano, Stefanie von Schnurbein, Humboldt Universitet, Christoph Markschies, Humboldt Universitet, Geoffrey Samuel, Universitetet i Cardiff, Ziba Mir-Hosseini, London Universitet, Ronald L. Grimes, Radboud Universitet, Nijmegen, Linda Woodhead, Lancaster Universitet. Foto: Mathias H. Eidberg, Det teologiske fakultet

Publisert 17. sep. 2011 13:13 - Sist endret 17. sep. 2011 13:54