Velkommen til boklansering og panelsamtale: Spesialprest i livssynsåpent samfunn

Det livssynsåpne samfunnet endrer rammevilkårene for prestetjeneste på offentlige institusjoner. I hvilken retning går utviklingen, og hva er forholdet mellom spesialpresttjeneste og andre tros- og livssynstjenester?

utsnitt fra bokomslag

Velkommen til boklansering og panelsamtale med preses i Den norske kirke Olav Fykse Tveit, muslimsk samtalepartner Rania Al-Nahi, studentprest Anne Anita Lillebø og førsteamanuensis Kaia Rønsdal.

Spesialprestenes rolle påvirkes i spennet mellom to oppdragsgivere: Kirken på den ene siden, og på den andre siden de livssynsåpne institusjonene der prestene gjør tjeneste for innlagte, innsatte, innrullerte og innskrevne, ansatte og pårørende.

Hvordan arbeider prester på livssynsåpne institusjoner? Hvordan kan teologien være en ressurs for prestetjeneste og for institusjoner i en ny og pluralistisk kultursituasjon? Hva er forholdet mellom prestetjeneste og livssyns- og omsorgstjeneste?

Slike spørsmål er utgangspunkt for boka Spesialprest i livssynsåpent samfunn. Den utvikler ny kunnskap på et fagfelt som forsøker å holde tritt med en rask utvikling i praksisfeltet, og gir både historiske, teoretiske og erfaringsbaserte bidrag til forståelse.

Åpne dører og enkel servering fra kl. 16.30, programmet begynner kl. 17.00.

bokomslag
Boka er utgitt av Cappelen Damm Akademisk med åpen tilgang (Open Access).

Program:

Velkommen ved Anne Hege Grung, forskningsdekan ved Det teologiske fakultet

Presentasjon av boka ved redaktørene Per Kristian Aschim fra Presteforeningen og Halvard Johannessen, førsteamanuensis i praktisk teologi ved Det teologiske fakultet.

Hilsener fra Simon Aase, redaktør i Cappelen Damm, Knut-Willy Sæther, serieredaktør for Religionsfag Profil og Martin Enstad, leder i Presteforeningen.

Panelsamtale. I Panelet:

• Rania Al-Nahi, muslimsk samtalepartner i preste- og samtaletjenesten ved Ahus og Lovisenberg diakonale sykehus
  • Olav Fykse Tveit, preses i Den norske kirke
  • Anne Anita Lillebø, studentprest og medlem i arbeidsgruppa for livssynsåpent samtalesenter ved UiO
  • Kaia Rønsdal, førsteamanuensis ved Det teologiske fakultet og programleder for Masterprogrammet i lederskap etikk og samtalepraksis
  • Moderator: Tor Øystein Vaaland, kirkefagsjef i Oslo bispedømme

Delta:

Arrangementet er gratis og åpent for alle. Meld deg på via lenken under.

Gå til påmelding

Arrangementet kan også følges digitalt fra kl. 17.00. Du må forhåndsregistrere deg i Zoom for å få tilsendt en Zoom-lenke før arrangementet.

Publisert 12. jan. 2024 16:57 - Sist endret 13. mars 2024 19:12