Velkommen til seminar for professor Knut W. Ruyter

Ruyter har i mer enn 20 år vært professor II ved Det teologiske fakultet, Universitetet i Oslo. Kollegaer og studenter ønsker å markere hans innsats ved fakultetet både nasjonalt og internasjonalt.

Knut W. Ruyter. Foto: Ola Sæter, UiO

Tema for seminaret er Knuts eget valg, og han vil selv introdusere det i seminaret: «Perfidis Judaeis». Kirkens antisemittiske arv - Oppgjør og nyorientering

Grunnet servering er det obligatorisk påmelding til dette semnairet!

Meld deg på innen 20. september

• 0930: Hallgeir Elstad: Velkommen
  • 0940: Knut W. Ruyter: «Det angår også deg.»
  • 1000: Anders Runesson: Antijødisk polemikk i Det nye testamentet? Historiske anvendelser og tolkninger.
  • 1030: Pause
  • 1045: Tarald Rasmussen: Laterankonsilets bestemmelse om å skjelne jødene fra andre folk - begrunnelse og konsekvenser.
  • 1115: Anne Hege Grung: Jødisk-kristen dialog i Norge, med vekt på Den norske kirkes engasjement for menneskerettigheter.
  • 1145: Pause
  • 1200: Lynn Claire Feinberg: Ettervirkninger av Holocaust i Norge sett gjennom barn og barnebarn med jødisk familie tilhørighet.
  • 1230: Werner G. Jeanrond: The Long Road to Christian Reconciliation with Judaism: The Roman Catholic Church and Judaism since 1945.
  • 1315: Mottakelse, kaffe og rundstykker.
Publisert 29. mai 2024 14:51 - Sist endret 4. juni 2024 11:01