Seminar for Halvor Moxnes i anledning hans 80 års jubileum

Tema: «Bibelen gjør en forskjell!»

Halvor Moxnes. Foto

Vi retter fokus på Halvors bidrag til å tenke nytt om bibel i kirke og samfunn. De fem innlederne er Halvors tidligere PhD-studenter, som på ulike måter har utforsket bibelens betydning, historisk og i vår tid.

Frist for påmelding 7.oktober

Program Halvor Moxnes’ 80-års markering

• Marianne Bjelland Kartzow leder oss igjennom dagen.

• Kl. 10. Velkommen med Dekan Anders Runesson

• Kl. 10 - 13: Seminar med tema: «Bibelen gjør en forskjell!» med følgende innledere:

• Reidar Aasgaard: «Hun, han, hen: nytestamentlige søskenord på skeiva?» Reidar disputerte i 1999, med avhandlingen 'My beloved brothers and sisters!' A study of the meaning and function of Christian siblingship in Paul, in its Greco-Roman and Jewish context. Han har vært professor på idéhistorie på HF, UiO, siden 2009.

• Jorunn Økland: «Hvorfor bibelspråkenes seksuelle vokabular er uoversettelig til moderne norsk. En Rubiniansk analyse». Jorunn disputerte i 2001 med avhandlingen Women in Their Place: Paul and the Corinthian Discourse of Gender and Sanctuary Space. Hun er professor i humanistisk kjønnsforskning ved Senter for tverrfaglig kjønnsforskning, UiO og leder av Bibelselskapets oversettelsesutvalg.

• Ole Jakob Løland: «Med hjertet på venstre side – den politiske Bibelen i Latin-Amerika». Ole Jakob disputerte i 2017 med avhandlingen Pauline refigurations: a study in the reception of Paul the Apostle in the works of Jacob Taubes and Slavoj Žižek og jobber i dag som professor i KRLE ved Universitetet i Sørøst-Norge.

• Anders Martinsen: «Kirkelig, liberal og faglig - Halvor Moxnes' betydning for å endre DNKs holdning i "homofilispørsmålet"». Anders disputerte i 2016 med avhandlingen Men and Unmen in the Parables of Luke: Slavery, Masculinity, Reception. Han er Førsteamanuensis ved Fakultet for lærerutdanningen og internasjonale studier ved OsloMet - Storbyuniversitetet.

• Zorodai Dube

• Halvor Moxnes: «Jesus som skeiv og trans.»

• Kl. 13 - 14: Lunsj
Publisert 22. aug. 2024 18:50 - Sist endret 22. aug. 2024 18:51