Jødene i Norden etter 7. oktober

Krigen på Gaza har ført til sterk kritikk av staten Israel. Hvordan påvirker dette norske og nordiske jøder?

Inngangspartiet til synagogen i Oslo med betongsperringer foran.

I ca 20 år har det stått betongsperringer foran synagogen i Oslo. Etter krigsutbruddet i oktober har det vært nødvendig å styrke sikkerhetstiltakene ytterligere, blant annet med væpnet politivakt utenfor døgnet rundt. Foto: Wikimedia

Hamas' terrorangrep på Israel førte i høst til israelske bakkeangrep på Gaza. Målet var å nedkjempe Hamas for å stoppe flere angrep, men staten Israel har høstet sterk kritikk for måten angrepene har rammet sivilbefolkningen.

I kjølvannet av dette har den jødiske befolkningen verden rundt blitt stilt til ansvar for staten Israels håndtering av konflikten, og opplever en eksplosiv økning i antisemittiske angrep. I følge den britiske avisen The Guardian er det en økning antisemittiske hendelser i Storbritannia på nærmere 600% etter krigsutbruddet på Gaza sammenlignet med samme periode året før. I følge Reuters ser man en lignende utvikling mange andre steder i verden også. I tillegg så man allerede i årene før krigsutbruddet i oktober at polarisering og fremmedfrykt i form av islamofobi og antisemittisme har økt.

Hvordan er situasjonen for jøder i Norge og Norden nå, og hva skal til for å bygge ned polarisering og stigmatisering av jøder? Og hvorfor blir jøder i andre deler av verden konfrontert med handlingene til staten Israel?

I dette arrangementet setter vi fokus på hvordan jøder i Norge og Norden opplever utviklingen i samfunnet etter terrorangrepet og krigsutbruddet sist høst. Vi spør også hva grunnen til den økte antisemittismen er, og hva forskning og faglig refleksjon kan bidra med for å motvirke polarisering, fremmedfrykt og antisemittisme i våre nordiske samfunn.

Det blir korte intervjuer og panelsamtale med representanter fra de jødiske miljøene og forskere innen jødiske studier.

Deltagere:

Zhira Beck, nestleder i Det Mosaiske Trossamfund i Oslo
Yuval Regev, tidligere jødisk veiviser
Vibeke Moe, seniorforsker ved HL-senteret
Lars. M. Andersson, universitetslektor ved Uppsala Universitet
Anders Runesson, dekan ved Det teologiske fakultet, UiO

Moderator: Dana Wanounou, journalist og tidligere debattleder i Vårt Land

Delta:

Arrangementet er gratis og åpent for alle. Meld deg på via lenken under.

Gå til påmelding

Publisert 4. apr. 2024 18:10 - Sist endret 8. apr. 2024 16:44