Gjesteforelesning: ”Historiernes stumme spejl” - om at studere kvinder, filosofi, og religion i 1600-tallet

Velkommen til gjesteforelesning med Maria Nørby Pedersen, postdoktor ved Institut for Kommunikation ved Københavns Universitet.

I 1659 skrev en rik dansk enke en bok om å finne veien til det lykksalige liv. Den blir i disse dager klargjort til utgivelse og forfatteren, Birgitte Thott, skrives inn i historien som en viktig bidragsyter til utviklingen av ny-stoisk filosofi. Men hvorfor får en adelskvinne og hennes håndskrevne bok så stor betydning for noen i dag? Og hvorfor skal man studere eldre historie?

Det vil Maria Nørby Pedersen gi et bud på i denne forelesningen. Mye skal handle om Thott og hvordan hun fletter stoisk moralfilosofi inn i den kristne verden, men Nørby Pedersen vil også drøfte relevansen av historiske perspektiver og peke på hvordan religion er å finne i et bredt omfang av kilder - til og med i kloke folks helbredende signelser. Alt til inspirasjon og forståelse for hvorfor historiske perspektiver handler om vår nåtid og fremtid.

Meld deg på her!

Publisert 10. apr. 2024 16:07 - Sist endret 10. apr. 2024 16:21