Åpen dag: Miniforelesning med Nora S. Eggen

Hvem bryr seg om hva det står i Koranen?

Nora S. Eggen. Foto

Nora S. Eggen er førsteamanuensis på Det teologiske fakultet. Hennes faglige interesser inkluderer koranstudier, arabisk-islamsk intellektuell historie, islamfeltets faghistorie, interreligiøse relasjoner og islam i Norge. Foto: Marie R. Midtlid / TF-UiO

Hva betyr egentlig begrepet hellige tekster? Nora S. Eggen forsker på Koranen og bruker i denne forelesningen eksempler fra hvordan Koranen behandles i forskning, i offentligheten og i skolen. Hun tar for seg hvordan hellige tekster generelt, og Koranen spesielt, inngår i ulike sammenhenger, men også hvordan disse sammenhengene er begrensede. Hvem bryr seg om disse tekstene og hvordan er disse aktørene opptatt av, eller ikke opptatt av, hva som faktisk står der?

Miniforelesningen er en del av Åpen Dag ved Universitetet i Oslo.

Publisert 2. feb. 2024 16:06 - Sist endret 2. feb. 2024 16:06