Boklansering og panelsamtale om omvendelse: Politiske, teologiske og historiske perspektiver

I dagens asyldebatt har tro og religiøs tilknytning fått ny aktualitet, men også gjennom historien har omvendelse vært komplisert. Med utgangspunkt i boken The Complexity of Conversion inviterer vi til panelsamtale om omvendelse før og nå. Hjertelig velkommen!

The Complexity of Conversion. Bokomslag.
Boken The Complexity of Conversion er utgitt av forlaget Equinox Publishing.

Det å bli kristen kan styrke en søknad om asyl, men hvem skal avgjøre hva som teller som omvendelse? Holder det med dåp, eller må det noen form for test eller prøving til, for å sikre at omvendelsen er reell? Hvordan kan en slik testing forenes med grunnleggende respekt for menneskers integritet og teologiske prinsipper? Hva er dagens praksis på dette feltet?

Det er ikke bare i vår tid at vi diskuterer omvendelse. Historisk sett har mennesker beveget seg over fra en religion til en annen, under svært komplekse forhold. Det å endre tro eller livssyn kunne bli møtt med mistenksomhet, det kunne innebære fare eller det kunne gi bedre beskyttelse eller livsvilkår. Ulike religioner og trosretninger har ulike forestillinger om hva omvendelse er. Menneskers motivasjon og bakgrunn for omvendelse har alltid vært sammensatte og stadig vært gjenstand for debatt og diskusjon.

I denne panelsamtalen trekker vi frem erfaringer fra omvendelsesaker i dag, og ser på hvordan omvendelse også kunne være kontroversielt i tidligere tider. Vi spør: Hva var og er omvendelse – og hvem avgjør det? Hva skjer på grasrota og i rettsalen og hva skal vi tenke om det? Vi presenter også boka The Compelxity of Conversion, redigert av Marianne Bjelland Kartzow og Valérie Nicolet fra Institut Protestant de Théologie de Paris, med flere bidrag fra Det teologiske fakultet (TF).

Program

• Introduksjon ved professor Marianne Bjelland Kartzow og forskningsdekan Anne Hege Grung.
  • Innledninger ved
    • Jan Otto Myrseth, biskop i Tunsberg bispedømme.
    • Safet Bektovic, førsteamanuensis i teologisk orienterte islamstudier ved Det teologiske fakultet.
    • Rebecca Solevåg, professor i Det nye testamentet ved VID vitenskapelige høgskole.
    • Kristin Moen Saxegaard, prost i Ringerike prosti.
    • Sven Thore Kloster, teologisk rådgiver i Bispemøtet.
  • Enkel bevertning og mingling.
  • Panelsamtale med diskusjon.

Digital deltakelse

Den første delen av arrangementet kan også følges digitalt. Du må forhåndsregistrere deg i Zoom for å få tilsendt en Zoom-lenke før arrangementet.

Streamingen av arrangementet starter kl. 15.15.

Panelet. Foto.
I panelsamtalen hører du Jan Otto Myrseth (foto: Den Norske Kirke), Safet Bektovic (foto: TF-UiO), Rebecca Solevåg (foto: VID vitenskapelige høgskole), Kristin Moen Saxegaard og Sven Thore Kloster.

Arrangør

Forskergruppen Bibelske tekster, kulturer og resepsjoner, i samarbeid med Bispemøtet i Den norske kirke.
Publisert 18. apr. 2023 09:20 - Sist endret 26. juni 2023 09:48