Boklansering: Moral og etikk i islam

På hvilke måter kan islams tradisjoner for etisk refleksjon være relevante i dag?

Safet Bektovic og bokomslag. Foto

Førsteamanuensis Safet Bektovic er aktuell med boken Moral og etikk i islam, utgitt på Cappelen Damm Akademisk. På våre nettsider kan du lese et intervju med Bektovic om bokens tematikk.

I boken Moral og etikk i islam undersøker Safet Bektovic hvordan muslimer har håndtert og håndterer moralske utfordringer. Han tar for seg hvilke kilder, modeller og prinsipper som ligger til grunn for den etiske refleksjonen i islamske tradisjoner, og hvordan tenkningen omkring disse har utviklet seg over tid. Blant de grunnlagsproblemene som diskuteres er forholdet mellom begrepene sharia, fiqh og etikk, samt tradisjoner for naturrettstenkning, sufimoral og filosofisk etikk. Boken diskuterer dessuten aktuelle spørsmål innenfor områdeetikk som politisk etikk, biomedisinsk etikk og kjønnet etikk.

På denne lanseringen vil Safet Bektovic presentere boken, før vi går over til en panelsamtale der vi vil ta opp spørsmål som: Kan islams tradisjoner for etisk refleksjon være relevante i dag; hvordan og for hvem? Hvilke religiøse ressurser tar muslimer i bruk når de står overfor moralske dilemmaer, og hvordan virker deres moralske erfaringer i møtet med disse ressursene?

I panelet sitter:

• Ragnhild J. Zorgati, professor på Institutt for kulturstudier og orientalske språk ved Universitetet i Oslo (UiO).
  • Naïd Mubalegh, doktorgradsstipendiat ved University of Lisbon og University Paris 1 Sorbonne, gjesteforsker ved UiO og sekretær for Forum for vitenskapsteori.
  • Safet Bektovic, førsteamanuensis på Det teologiske fakultet (TF), UiO.

Panelsamtalen ledes av Anne Hege Grung, professor og forskningsdekan på TF, UiO.

Det blir lett servering fra kl. 16.30. Programmet starter kl. 17.00 og varer til kl. 18.30.

Vel møtt!

Publisert 22. nov. 2023 13:44 - Sist endret 14. des. 2023 14:39