Velkommen til æresdoktorforelesning med professor Catherine Cornille

Vi ønsker alle velkommen til en åpen æresdoktorforelesning med professor Catherine Cornille. Tema for forelesningen er: "Religious Pluralism and the Challenge of Relativism"

Catherine Cornille. Photo

Awareness of the vast diversity of religions and cultures inevitably gives way to certain forms and degrees of relativism. In the realm of religion and theology, relativism represents a genuine challenge as it is generally associated with indifferentism, solipsism, subjectivism and to a general erosion of religious commitment. Theologians who actively engage with religious diversity are also often regarded as suspect of religious relativism. In this lecture, we will reflect on the challenges of relativism and on how they might be addressed in theological teaching and research.

Æresdoktorforelesningen holdes på engelsk.

Det blir tid til spørsmål og kommentarer fra salen etter forelesningen.

Om Catherine Cornille

Catherine Cornille (f. 1961) er professor i komparativ teologi ved Boston College. Hun har utdannelse fra KU Leuven og University of Hawaii og har vært tilknyttet en rekke ledende europeiske, asiatiske og amerikanske universiteter. Cornille er en kreativ og uredd forsker som utfordrer vedtatte sannheter på religionsfeltet og vektlegger betydningen av å inkludere kvinneperspektiver i religionsteologi og –dialog.

Publisert 7. juli 2022 15:32 - Sist endret 26. aug. 2022 12:52