Safet Bektovic om moral og etikk i islam

Førsteamanuensis Safet Bektovic var nylig gjest i podkasten «Lektor Lomsdalens innfall». I episoden deler han sine perspektiver på hva etisk og moralsk tenkning i islam innebærer, og dens betydning for religionsundervisning i skolen.

Safet Bektovic. Foto

Safet Bektovic. Foto: Mathias H. Eidberg / TF-UiO

I denne podkast-samtalen tar Safet Bektovic blant annet for seg hva lærere i norsk skole bør vite om etikk og moral i islam, og han understreker viktigheten av å forstå de forskjellige kildene, autoritetene og tolkingsmodellene innenfor religionen. Samtalen berører også temaer som bioteknologi, seksualmoral, og forbindelsen mellom Sharia-loven og moral.

Bakgrunnen for samtalen er Bektovics nye utgivelse «Moral og etikk i islam» – en bok han blant annet skrev fordi han mente det var et sterkt behov for litteratur på et skandinavisk språk som adresserer grunnleggende moralske og etiske spørsmål innenfor islam.

Du kan høre podkast-episoden i sin helhet på Lektor Lomsdalens nettside

Publisert 1. mars 2024 09:24 - Sist endret 1. mars 2024 09:25