Førsteamanuensis Lovisa Mienna Sjöberg er tildelt Stiftelsen Sverige och kristen tros forskningspris

Lovisa Mienna Sjöberg mottar forskningsprisen for sin doktoravhandling Att leva i ständig välsignelse. En studie av sivdnidit som religiös praxis. Hun disputerte over avhandlingen ved Det teologiske fakultet i 2018.

Lovisa Mienna Sjöberg mottar forskningsprisen for sin doktoravhandling

Sjøbergs avhandling karakteriseres som et nybrottsarbeid på det teologiske forskningsfeltet.

– For meg personlig er det selvsagt stas at min avhandling får så pass stor oppmerksomhet og så god omtale. Men jeg synes det er enda viktigere at Samisk Høgskole får en mulighet til å skinne litt i Uppsala og andre tunge akademiske kretser, sier Sjöberg i et intervju på nettsidene til Samisk Høgskole/Sámi Allaskuvla i Kautokeino/Guovdageaidnu, hvor hun arbeider som førsteamanuensis.

Forskningsprisen deles ut i Helga trefaldighets kyrka i Uppsala 3. mai 2024. Første gang prisen ble delt ut, var i forbindelse med stiftelsens hundreårsjubileum i 2016.

Stiftelsen Sverige och kristen tro begrunner tildelingen slik:

"I sin studie av sivdnidit har Lovisa Mienna Sjöberg lyft fram en nordsamisk religiös praktik och övertygande hävdat att den kan ses som kontextualisering av kristen tro i samisk kultur och syn på naturen. Det utmanar till förnyad reflexion kring kristologins kosmiska dimensioner men också en teologisk analys av de dikotomier som efter reformationerna i Sverige byggdes upp mellan folkliga kulturer och kristen tro och som först på 1800-talet observerades av folklivsforskningen. Lovisa Mienna Sjöbergs forskningar erbjuder en fördjupad förståelse av samisk kultur och kristen tro på ett sådant sätt att den bör kunna inspirera till ny forskning också inom andra områden. Genom avhandlingen har ny mark brutits inom ett viktigt teologiskt forskningsfält.”

Lovisa Mienna Sjöberg disputerte ved Det teologiske fakultet, Universitetet i Oslo. Disputasen fant sted ved Sámi Allaskuvla i september 2018. Veileder var professor Hallgeir Elstad ved Det teologiske fakultet.

Sjöberg har spesialisert seg på åndelige tradisjoner og praksiser i Sápmi og samisk historie og nåtid i forhold til tro og kirke.

TF gratulerer Lovisa hjerteligst med prisen!

Publisert 2. mai 2024 13:32 - Sist endret 2. mai 2024 13:32