Dekanen på pilegrimsvandring

Fra midten av juni går dekan Anders Runesson pilegrimsleden fra Oslo til Nidaros. Han mener åpenhet for det uventede er det viktigste å ta med seg på vandringen.

To personer ved milestein

Anna og Anders Runesson ved den første milesteinen på pilegrimsleden mellom Oslo og Nidaros. Steinen står ved ruinene av St. Halvardskatedralen i gamlebyen i Oslo. Foto: Privat.

643 kilometer. Det er lengden på pilegrimsleden som snor seg fra Oslo, gjennom Gudbrandsdalen, over Dovrefjell og gjennom Orkdalen før målet er nådd i Nidarosdomen. Pilegrimsledens egen nettside sier turen tar 32 dager til fots, men som erfarne fjellvandrere satser Anders Runesson og hans kone Anna Runesson på å bruke litt færre dager enn det.

Med Anna som medvandrer har han med seg en som kjenner leden og pilegrimstradisjonene svært godt. Hun jobber til daglig som pilegrimsprest og regional leder av Pilegrimssenteret i Oslo.

Anders Runesson med pakket sekk på ryggen
Anders Runesson med tursekken ferdig pakket ved ruinene av Halvardskatedralen. Foto: Privat

Møte med det uventede

Anders sier det er vanskelig å beskrive forventningene til den 643 km lange vandringen på en kortfattet måte.

-Jeg tenker kanskje det viktigste er, akkurat som i forskningsprosesser, å ha et åpent sinn og være beredt på å møte det uventede. Uten en slik åpenhet kommer man ingen steder, verken i sitt indre eller i den ytre vandringen gjennom de skiftende landskapene som venter på en slik vandring, mener Anders.

Han beskriver en pilegrimsvandring nettopp som en slik sammensmelting av ulike horisonter, som møter og nærer hverandre i tolkningen av livet.

-Den indre vandringen som kan føre til nye møter i sjelens landskap skjer samtidig som den omkringliggende geografien tillates å smelte sammen med ens person. I en pilegrimsvandring, tenker jeg, går man inn i landskapet med både kropp og sjel, sier Anders.

Han er opptatt av at som pilegrimsvandrer blir man også en del av en flerhundreårig tradisjon, og møter på den måten lignende utfordringer og muligheter for innsikt som mange generasjoner av pilegrimer har gjort før.

Og ettersom pilegrimsvandringer finnes i de fleste religioner, forenes man også med erfaringene som mennesker med en annen tro har gjort og gjør over hele verden.

-En pilegrimsvandring åpner opp for å gå dypere både i seg selv og i landskapet, men også i historien og i møtet med den andre, på et personlig nivå. Uten å trene seg selv i åpenhet for det uventede tror jeg mange mulige møter og innsikter forblir skjulte og utilgjengelige, slår Anders fast.

Refleksjon på tvers av livssyn

Han håper på mange møter langs veien mot Nidaros.

-Spesielt gøy ville det også være å få treffe TF-studenter på praksis og tidligere studenter som jobber i nærheten av pilegrimsleden, sier han.

Anders forteller at selv om selve turen startet mandag 17. juni, startet pilegrimsvandringen egentlig allerede på dagen før med en gudstjeneste i Gamle Aker kirke.

-Morten Sørlie holdt preken, og det ble som en forberedelse for vår ferd, forteller han.

bokomslag
Med seg på vandringen er det to ting Anders ikke vil være uten: Pilegrimsboka - og Kvikk Lunsj! Foto: Privat

-Den teksten jeg tar med meg på veien for å meditere over blir Matteusevangeliet 16,26: " Hva vil det gagne et menneske om det vinner hele verden, men taper sin sjel?"

For Anders fremstår dette spørsmålet som relevant på tvers av alle religioner og livssyn, og kanskje spesielt i de urolige tider vi lever i i dag.

-En grunnholdning til dette spørsmålet, og til det verden stiller oss ovenfor på ulike plan, et anker for tanken: Faith over fear. Å legge fra seg de fleste av sine eiendeler og bære bare det mest nødvendige på ryggen, tror jeg kan legge nye dimensjoner til denne meditasjonen, avslutter Anders.

Følg reisen til Anders på fakultetets Facebookside

Publisert 19. juni 2024 16:12 - Sist endret 27. juni 2024 10:52