Publisert 20. juni 2024 16:13

Den danske bibelen kommer i ny oversettelse, og professor Anne Katrine de Hemmer Gudme skal oversette Høysangen. –En sansemettet tour de force, sier Gudme om teksten.

Publisert 19. juni 2024 16:12

Fra midten av juni går dekan Anders Runesson pilegrimsleden fra Oslo til Nidaros. Han mener åpenhet for det uventede er det viktigste å ta med seg på vandringen.

Publisert 14. juni 2024 15:29

14. juni feiret fakultetet sine ferdige kandidater på masterprogrammer og profesjonsstudiet i teologi. Dekan Anders Runesson minnet i sin tale om akademias oppgave med å forfølge sannhet og kunnskap i møte med polarisering og ekstremisme.

Publisert 30. mai 2024 16:08

Frank Le er tildelt stipend fra Osloforskning for sin masteroppgave om bruk av psykedelika blant unge voksne i Oslo. Han håper studien kan bidra til en bedre forståelse av effekten psykedeliske stoffer har.

Publisert 26. apr. 2024 15:48

Antall førsteprioritetssøkere til fakultetet har økt med drøyt 13%.
–Meget gledelig utvikling, sier dekan Anders Runesson.

Publisert 22. mars 2024 14:11

Førsteamanuensis Merete Thomassen var nylig gjest i radioprogrammet Kompass på NRK. Programmet tar for seg tro, livssyn og verdier i samfunnet, og temaet for denne sendingen var humor i bibelen.

Publisert 1. mars 2024 09:24

Førsteamanuensis Safet Bektovic var nylig gjest i podkasten «Lektor Lomsdalens innfall». I episoden deler han sine perspektiver på hva etisk og moralsk tenkning i islam innebærer, og dens betydning for religionsundervisning i skolen.

Publisert 26. jan. 2024 10:14

Professor emeritus Halvor Moxnes har nylig fortalt om historien til skeive i kirken i NRK-programmet Kompass. I programmet deltok også cand. theol. Alex Ramstad Døsvik, som på søndag 28. januar blir den første åpne transpersonen i Norge som ordineres til prest.

Publisert 17. jan. 2024 16:15

Professor Marius Timmann Mjaaland er en av redaktørene for en ny bok som undersøker menneskets innflytelse på klimaet, atmosfæren og naturen, Antropocen – menneskets tidsalder. Boken har allerede blitt omtalt i flere medier, og onsdag 24. januar ble den lansert i Domus Bibliotheca.