TF-student vinner av STK-prisen for 2022

Sandra Hansen vant prisen for beste masteroppgave med kjønnsperspektiv ved UiO i 2022. I sitt prisvinnende masteroppgavearbeid har vår tidligere religion- og samfunnsstudent forsket på hvordan kjønn og samliv forstås i norsk pinsekristendom.

Sandra Hansen mottok nylig prisen på Senter for tverrfaglig kjønnsforskning (STK) sin nyttårsfest, der hun deltok som en av 11 nominerte til utmerkelsen. I masteroppgaven forsket Hansen på kjønn, samliv og norsk pinsekristendom ved å ta utgangspunkt i et samlivskurs i en norsk pinsemenighet.

Banebrytende arbeid

Sandra Hansen. Foto: Anne Young, STK
Prisvinner Sandra Hansen på STKs nyttårsfest i januar 2023. Foto: Anna Young, STK-UiO

Hansen berømmes for sine valg i masteroppgavearbeidet, både av juryen og av sin veileder Elisabeth Tveito Johnsen ved Det teologiske fakultet (TF), som også nominerte henne til prisen.

– Det å studere et samlivskurs som kilde til kunnskap om hvordan kjønn og samliv forhandles av en pinsemenighet, er ikke gjort tidligere, forteller Johnsen.

Juryen peker også på at selv om utgangspunktet for oppgaven tilsynelatende tilhører et smalt felt, klarer Hansen å utvikle teoretiske refleksjoner som kan brukes i en bredere kontekst. Hansen har blant annet utviklet «hverdagsperformativitet» som et nytt, teoretisk begrep som en del av dette arbeidet.

– Det er et forskningsbidrag som kan ha en bred analytisk relevans i fremtidig kjønnsforskning, slår Johnsen fast.

Nyanserer synet på kjønn og samliv

Et hovedfunn i Hansens masteroppgave er at kjønns- og samlivsforståelsen i norsk pinsekristendom ikke enten er progressiv eller tradisjonell.

– Pinsekirker har ofte et moderne uttrykk og mange unge medlemmer, samtidig som de vektlegger en konservativ samlivetikk, forteller Hansen i et intervju med STK.

– (Kjønns)identitet og forståelser av samliv er ikke enten «innenfor» eller «utenfor», men forhandlinger kan finne sted mellom disse ytterpunktene. Det er dette rommet jeg betegner som «hverdagsperformativitet», sier Hansen i intervjuet.

Om STK-prisen

• STK-prisen deles årlig ut av Senter for tverrfaglig kjønnsforskning til den som har levert den beste masteroppgaven med kjønnsperspektiv ved Universitetet i Oslo i året som har gått. Veiledere og sensorer oppfordres til å nominere kandidater hvert år.
  • STK-prisen har også tidligere gått til en masterstudent i religion og samfunn ved Det teologiske fakultet. I 2017 vant Tonje Baugerud prisen, etter å ha blitt nominert av sin veileder Nina Hoel. Du finner mer informasjon om tildelingen til Baugerud på STKs nettsider

Av Marie R. Midtlid
Publisert 20. jan. 2023 16:23 - Sist endret 20. jan. 2023 16:26