Jødiske Veivisere tildeles Sønstebyprisen 2024

Jødiske Veivisere har blitt tildelt Sønstebyprisen 2024 for sitt arbeid mot økende antisemittisme i Norge. Prisen deles ut til personer eller organisasjoner som har fremstått som en modig forsvarer av de grunnleggende verdiene i vårt demokrati.

4 veivisere foran synagogen i Oslo

Foto: Olga Anna Dryll / Sønstebyfondet

Gjennom veiviserprogrammet reiser unge jødiske frivillige rundt til skoler for å spre kunnskap, utfordre fordommer og forebygge antisemittisme blant nye generasjoner. De har siden starten i 2016 møtt og snakket med 40 000 skoleelever. Bare i fjor besøkte de 224 skoler, i hovedsak videregående.

I begrunnelsen for prisen understrekes betydningen av Veiviserprogrammets innsats. Ved å bringe kunnskap om jødisk liv, kultur og religion til skoleelever, bidrar programmet til en holdningsendring hos nye generasjoner av norske ungdommer.

foto av Anders Runesson foran bokhylle
-Den økende antisemittismen vi ser verden over understreker hvor viktig veivisernes arbeid er, sier dekan Anders Runesson. Foto: Mathias H. Eidberg / TF-UiO

Viktig pris

­-Vi vil først og fremst gratulere Jødiske Veivisere og Det Mosaiske Trossamfund med en meget velfortjent og viktig pris, sier dekan Anders Runesson.

Han understreker viktigheten av arbeidet veiviserne gjør, særlig i lys av den raskt økende antisemittismen vi ser verden over etter krigsutbruddet mellom Israel og Hamas.

-Behovet er større enn på veldig lenge for arbeid som kan bidra til å øke kunnskapsnivået og senke polariseringen vi ser også i Norge i dag.

Dekanen er glad for at Det teologiske fakultet har fått muligheten til å være med som partnere i Veiviserprogrammet.

-Vår oppgave som partnere er først og fremst å gi undervisning til veiviserne, hvor de får akademisk fundert kunnskap og dialogiske verktøy til å drive sitt arbeid. Forskningsbasert kunnskap er avgjørende i kampen mot polarisering og fordommer, og for et sosialt bærekraftig samfunn, fastslår Runesson.

Les Sønstebyprisens pressemelding og Statsminister Jonas Gahr Støres omtale av de jødiske veiviserne.

Av Frank An Trong Dinh Le, Mathias H. Eidberg
Publisert 2. des. 2023 16:04 - Sist endret 2. des. 2023 16:04