Får EU-midler til innovasjonsprosjekt

For første gang har to UiO-prosjekter innen humaniora fått finansiering via ERC Proof of Concept Grant. Prosjektet «Tool for the Analysis of Information Transfer in Manuscript Cultures» skal utvikle ett nytt digitalt verktøy for analyse av informasjonsflyt i manuskriptkulturer.

Foto av Hugo Lundhaug som sitter ved et bord på sitt kontor og lener seg på en stabel med bøker

Professor Hugo Lundhaug. Foto: Jarli&Jordan

Det europeiske forskningsrådet (ERC) har et eget program kalt Proof of Concept Grant (PoC). Programmet tildeler allerede ERC-finansierte prosjekter midler for å utvikle innovative kommersielle eller samfunnsnyttige ideer som springer ut av forskningen i hovedprosjektet.

Nyskapende prosjekt innen digital humaniora

Det nye prosjektet heter «Tool for the Analysis of Information Transfer in Manuscript Cultures» (TInTraMaC), og er koblet til prosjektet «Storyworlds in Transition: Coptic Apocrypha in Changing Contexts in the Byzantine and Early Islamic Periods» (APOCRYPHA). Dette er et prosjekt finansiert gjennom et ERC Consolidator Grant, og er ledet av professor Hugo Lundhaug. Han forteller at det nye prosjektet er et innovasjonsprosjekt innen digital humaniora.

- TInTraMaC tar sikte på å generalisere og allment tilgjengeliggjøre sentrale deler av hovedprosjektets metodologi knyttet til analyse av hvordan innhold i tekster og tradisjoner forandres over tid gjennom overlevering i en manuskriptkultur, forteller Lundhaug.

forskergruppen apocrypha rundt et bord
Hugo Lundhaug sammen med forskere tilknyttet APOCRYPHA-prosjektet. Foto: Jarli&Jordan

Han sier at målet er å utvikle et gratis og lett tilgjengelig analyseverktøy som enkelt kan tas i bruk av alle som ønsker å studere informasjonsflyt gjennom manuskripter på en grundig måte som kombinerer nærlesning med fjernlesning, og kvalitativ analyse med kvantitativ.

Verktøyet lar forskere registrere omfattende informasjon om manuskripter, som for eksempel alt fra årstall, opprinnelsessted og forfatter, til innhold og tema. Verktøyet kan så brukes til å analysere informasjonen på tvers av manuskriptene på en raskere og enklere måte.

Første gang i Norge

TInTraMaC er ett av to prosjekter ved UiO som nå fikk tildelt PoC midler. Sammen med et prosjekt på Humanistisk fakultet (CoFutures Literacy), er dette ikke bare første gang prosjekter på UiO får tilslag på søknad om Proof of Concept Grant, men også første gang innenfor humaniora i Norge. ERC kunngjorde 90 nye PoC-tildelinger 24. januar. Tildelingene skal legge til rette for samfunnsmessig innovasjon og kommersiell utnyttelse av resultatene fra ERC-finansierte forskningsprosjekter.

-Denne tildelingen innebærer en ytterligere anerkjennelse av vårt sterke forskningsmiljø på koptisk litteratur- og manuskriptstudier, fastslår Lundhaug.

Han har gjennom to ERC-prosjekter etablert et verdensledende fagmiljø på feltet. Den nye tildelingen innebærer samtidig nye utfordringer for ham og forskningsgruppen hans.

-Et innovasjonsprosjekt som dette noe annet enn et rent forskningsprosjekt, og krever en annen tankegang og et annet fokus, så dette er en ny utfordring som vi ser veldig frem til å gå i gang med, sier han.

Av Mathias H. Eidberg
Publisert 25. jan. 2023 18:38 - Sist endret 25. jan. 2023 18:38