Oppfordrer til respektfull dialog

-Det er med sjokk og vantro vi er vitne til den voldsomme eskaleringen av konflikten i Israel og Gaza. Vår oppgave er å bidra til kunnskapsbasert forståelse og dialog, sier dekan Anders Runesson.

Hamas’ terrorhandlinger og Israels militære mobilisering vekker sterke følelser hos mange verden over, og konflikten er gjenstand for heftige debatter. Både blant studenter og ansatte finnes de som direkte eller indirekte er berørt av konflikten.

-Menneskeliv er alltid menneskeliv, uavhengig av hvor du bor eller hvilken religiøs eller politisk tilhørighet du har. Vi lider sammen med dem som lider, og vi ser hvordan opptrappingen av situasjonen vekker frykt, sorg, sinne og en følelse av håpløshet hos mange studenter og ansatte, skriver dekanen i en e-post som er sendt til alle fakultetets studenter.

portrettfoto av Anders Runesson
Dekan Anders Runesson

Runesson understreker at som akademisk institusjon er det UiOs rolle å arbeide for dypere kunnskap om hva som skjer og hva dette betyr for både israelere og palestinere, både i Israel og i de palestinske områdene, men også globalt.

-Vi har et ansvar for å skape et tillitsfullt og trygt miljø for studenter og ansatte, hvor vi alle har mulighet til å delta i respektfull og konstruktiv samtale og dialog. Dette bringer oss alle og vår forståelse av konflikten fremover. I situasjoner som dette er evnen til å lytte spesielt viktig. Vi er alle en del av vårt fagmiljø, og vi har et felles ansvar for læringsmiljøet vi skaper sammen, fastslår Runesson.

­9 studenter i Israel

Det Mosaiske Trossamfund leder et samarbeid om et såkalt gap-year program, hvor fakultetet leverer den akademiske delen. I år er det 9 studenter fra flere forskjellige land som trenes til å bli jødiske veivisere.

Studentene hadde tidligere i høst sitt første studieopphold på fakultetet, før de reiste videre til Israel. Der følger de nå en del av opplegget som Det Mosaiske Trossamfund i Oslo og samarbeidspartnere i Israel organiserer og har ansvaret for.

-Selv om studentene akkurat nå følger en del av opplegget som vi ikke har ansvaret for, har vi tett dialog med Det Mosaiske Trossamfund som følger dem opp direkte nå, og bistår på den måten vi kan, forteller Runesson.

Studentene var opprinnelig på plass på et studiested helt nord i Israel, mot grensen til Libanon. På grunn av trefningene i disse grenseområdene med Hizbollah, ble studentene først sendt til sine hjem eller slektninger i Israel. 6 av studentene er israelske, og de tre andre har slekt i landet de kunne oppholde seg hos. Samhandling og aktivitet ble da opprettholdt via digitale plattformer.

-Den siste informasjonen vi har fått er at flere av studentene nå er samlet på et annet sted litt lenger sør, i nærheten av Genesaretsjøen. Vi føler oss trygge på at de blir godt ivaretatt og fulgt opp der, og vil fortsette vår tette dialog med Det Mosaiske Trossamfund for å kunne bidra der vi kan.

Studentene skal etter hvert både til USA og flere europeiske land, før de i vårsemesteret skal ha et nytt studieopphold på fakultetet her i Oslo.

Les intervju med Gunnar fra 21. november om situasjonen for veiviserne i Israel.

Av Mathias H. Eidberg
Publisert 14. okt. 2023 11:50 - Sist endret 2. des. 2023 17:35