Ny førsteamanuensis i interreligiøse studier og koranhermeneutikk

Nora S. Eggen startet som førsteamanuensis ved Det teologiske fakultet 1. august, i landets første stilling i koranhermeneutikk. Med sin bakgrunn fra islamstudier og idéhistorisk orientert arabiskfilologi tar Eggen med seg ny og viktig kompetanse til fakultetet.

Nora S. Eggen. Foto
Førsteamanuensis Nora S. Eggen. Foto: Marie R. Midtlid / TF-UiO

Nora S. Eggen har hovedfagsstudier i arabisk og en doktorgrad i førmoderne arabisk-islamsk tenkning. Etter at Eggen fullførte doktorgraden på Det humanistiske fakultetet (HF) ved Universitetet i Oslo har hun hatt ulike forsker- og undervisningsstillinger, deriblant en postdoktorstilling på HF og en utviklings- og undervisningsstilling her på Det teologiske fakultet (TF).

Sosial tillit i Koranen og korantolkningstradisjoner

Da Eggen tok sin doktorgrad arbeidet hun ut fra en begrepshistorisk tilnærming til tillit.

– Tillit er jo et av vår tids buzzord, men jeg undersøkte forestillinger om sosial tillit i Koranen og korantolkningstradisjoner, og i litteratur innenfor en rekke andre arabisk-islamske sjangre og vitenskapsdisipliner mellom 600- og 1200-tallet, forteller Eggen.

Hun har også forsket på intellektuell historie i andre sammenhenger. Et eksempel er et prosjekt som dreier seg om forfatterskapet til al-Qadi Iyad, en forfatter som levde i en interessant overgangsfase i Nord-Afrika tidlig på 1100-tallet.

– Dette forfatterskapet kan fortelle oss mye om brytninger omkring kunnskapsproduksjon og autoritet, forklarer Eggen.

Koranoversettelse i Skandinavia i nyere tid

En annen løpende forskningsinteresse Eggen har er rettet mot vår nære historie og samtid.

– Jeg er opptatt av koranoversettelse i Skandinavia de siste par århundrene. Dette har både sammenheng med korantolkning og med begrepshistoriske utviklinger på tvers av språk og kultur, sier Eggen.

Denne interessen har ført til at Eggen har ønsket å forske mer på faghistorie, som har vokst frem i distinkt interreligiøse sammenhenger.

– Mitt seneste prosjekt er innenfor feltet trosopplæring. Dette knytter seg både til tenkning omkring barn, forestillinger om islam i vår nære historie i Norge og organisert islam i Norge, forteller Eggen.

Med ønske om å kunne lese Koranen

Eggens interesse for forskningsfeltet kom først fra et ønske om å kunne lese Koranen på arabisk.

– Da jeg begynte å lære arabisk husker jeg at timelæreren lo og sa det var et langt lerret å bleke, og det var det jo, sier Eggen.

Etter hvert kom Eggen godt inn i arabiskfaget, og hun ble betatt av både grammatikk, litterær kultur, lærdomstradisjoner og alt imellom.

Lerretet timelæreren viste til den gangen er ifølge Eggen fortsatt ikke ferdig bleket, og interessen for å fordype seg i det arabiske språket og kildene er fortsatt stor.

– I dag kan vi egentlig bare ane hvordan kildene har blitt brukt og lest. Det ligger fremdeles et stor rom for videre refleksjon i og om disse kildene, forteller Eggen.

Tett på både forskning og undervisning

Som nyansatt på TF ser Eggen nå frem til å forfølge forskningsinteressene sine og bli kjent med og delta i de ulike forskerfellesskapene på huset.

Eggen kommer også til å ha tett kontakt med studentene som programleder for bachelorprogrammet i religion og samfunn og årsenheten i kristendom og islam. Hun er allerede godt i gang med å ta imot de nye studentene, i tillegg til å forberede seg til høstens undervisning.

– Nå gleder jeg meg til å bli mer kjent med kollegiet så vel som studentene! Jeg ønsker å bidra til at vi klarer å utnytte alt det gode potensialet som allerede ligger i våre programmer og til å videreutvikle undervisningstilbudene, avslutter Eggen.

Av Marie R. Midtlid
Publisert 23. aug. 2023 13:49 - Sist endret 23. aug. 2023 13:49