TF skal utdanne jødiske veivisere

Det Mosaiske Trossamfund har i samarbeid med OsloMet i flere år skolert jødiske veivisere som har besøkt skoler for å informere om jødedom og sette fokus på antisemittisme og rasisme. Ordningen er finansiert av Kunnskapsdepartementet, og er ett av tiltakene i regjeringens handlingsplan mot antisemittisme. Nå overtar Det teologiske fakultet ansvaret for den formelle delen av utdanningen på 30 studiepoeng.

Foto av Anders Runesson foran bokhylle
Dekan Anders Runesson. Foto: Jarli&Jordan

-Jeg er veldig glad for avtalen vi har inngått med Det Mosaiske Trossamfund (DMT) og departementet, sier dekan Anders Runesson.

-Dette bidrar til at vi realiserer noen av ambisjonene i fakultetets langtidsstrategi, både med hensyn til en økt satsning på jødiske studier, og med hensyn til at vi skal bidra til kunnskapsutvikling som motvirker polarisering i samfunnet, fastslår han.

Behov for kunnskap

HL-senteret publiserte nylig en rapport om holdninger til jøder og muslimer i Norge. Den viser at til tross for at den generelle motviljen mot jøder går noe ned fra tilsvarende undersøkelse i 2017, holder fordommer og stereotypiske forestillinger seg på samme nivå. For eksempel har over 9% av Norges befolkning det rapporten kaller «utpregede fordommer mot jøder». Samtidig tyder tallene på at flere jøder møter negative holdninger. Det er nemlig et økt antall som skjuler sin religiøse identitet fordi de er redde for negative reaksjoner. Dette gjelder hele 71%, som er en økning på 10% på 5 år.

Runesson mener dette illustrerer hvor viktig en vitenskapelig fundert kunnskapsutvikling om jødedom og antisemittisme er, ikke bare for det norske samfunnet men også internasjonalt.

-For oss som forsknings- og utdanningsinstitusjon går dette rett til kjernen av det vi skal være og gjøre, sier Runesson.

Gunnar Haaland ny professor II

portrettfoto av Gunnar Haaland
Professor Gunnar Haaland. Foto: NLA Høgskolen

Han forteller at samarbeidet med DMT om jødiske veivisere først og fremst er et viktig samfunnsoppdrag for fakultetet, men også representerer en mulighet for å videreutvikle og styrke fakultetets arbeid med jødiske studier. Sentralt i dette vil fakultetets nye professor II, Gunnar Haaland, stå. Han har i en årrekke vært faglig ansvarlig for kursopplegget for jødiske veivisere, og forsetter i denne rollen når undervisningen flyttes til fakultetet.

-Vi er veldig glade for at professor Haaland blir en del av vårt fagmiljø og ser frem til samarbeid og videreutvikling av feltet på TF. Haalands kunnskap og erfaring vil stå sentralt i dette arbeidet, konkluderer Runesson.

Av Mathias H. Eidberg
Publisert 17. jan. 2023 11:35 - Sist endret 17. jan. 2023 11:35