Forstå religion – forandre verden

– Kunnskap om religion og teologi er avgjørende for å forstå dagens samfunn, sier Anders Runesson. Han er lærer og dekan ved Det teologiske fakultet (TF).

5 studenter sitter på en benk i foajeen, Domus Theologica

Foto: Alexander Tufte Wetherilt

Runesson peker på at undersøkelser viser at nesten 85% av verdens befolkning har tilhørighet til en religion.

— Vi står ovenfor en verden hvor rettferdighet, menneskeverd og mangfold er verdier som utfordres av økt religiøs og politisk polarisering. Tro og religion har enorm påvirkningskraft på samfunnet. For å kunne forandre verden må du derfor forstå religion, fastslår han.

Han forteller at utdanningene på TF gir deg kompetanse og innsikt som du vil kunne bruke enten du vil bli prest, jobbe i organisasjoner, skole, offentlig forvaltning, med politisk- og internasjonalt arbeid eller andre steder der kunnskap om teologi, religion og samfunn er viktig.

Foto av Anders Runesson
Dekan Anders Runesson.
Foto: Jarli&Jordan

— Vårt mål er å utdanne mennesker med kunnskap og vilje til å bidra til at verden blir et bedre sted, sier Runesson.

Teori og praksis

Studieprogrammene på TF legger vekt på å gi deg en kombinasjon av den beste faglige kvaliteten og redskapene du trenger i yrkeslivet. Som prestestudent får du både møte det praktiske livet som prest tidlig i studieløpet, samtidig som du har noen av landets fremste teologer som lærere.

Studerer du religion og samfunn møter du engasjerte forskere som er i front internasjonalt innenfor sine fagfelt, og undervisning med fokus på dagsaktuelle problemstillinger både lokalt og globalt. Du får også mulighet til å være i praksis i en organisasjon.

Felles for alle studieprogrammene er vekten på at du skal utvikle egen refleksjon og evne til kritisk og konstruktiv tenkning. Ferdigheter, kunnskap og dømmekraft er avgjørende i møte med samfunnets behov og utfordringer. En utdanning ved Det teologiske fakultet setter deg i stand til å være med på å løse morgendagens utfordringer.

Bildet kan inneholde: smil, yttertøy, skulder, tekstil, erme.
Anne Guro Nesteby Grette.
Foto: Alexander Tufte Wetherilt

Du vil også møte et livssynsmessig mangfold både i fagene du studerer og i vårt mangfoldige studiemiljø. Her møtes teori og praksis både i klasserommet og i kantina.

Tett på arbeidslivet

Teologistudent Anne Guro Nesteby Grette trekker frem et av praksisemnene på studiet som noe av det mest spennende hun har gjort på profesjonsstudiet i teologi.

— Da jeg var i menighetspraksis fikk jeg mulighet til å lære mer om hvordan min fremtidige jobb er. Det var en bratt læringskurve med gudstjenester, prekenskriving, trosopplæring og begravelser, men det var veldig fint å erfare på denne måten hva en prest gjør i sin arbeidstid.

Laiba Khan studerer religion og samfunn, og benyttet seg av praksismuligheten i studieprogrammet. Hun var i praksis hos Samarbeidsrådet for tros- og livssynssamfunn (STL).

— Det å ha praksis var veldig lærerikt, forteller Laiba.

Hun synes temaene hun fikk jobbe med i praksis hos STL er svært relevante for studieprogrammet hun går på.

foto av Laiba Khan
Laiba Khan.
Foto: TF-UiO/Marie Ringsby Midtlid

— Praksisoppholdet gjorde for eksempel at jeg fikk se hvordan dialogarbeid
og håndtering av problemstillinger knyttet til religion blir håndtert utenfor lærebøkene. Det ga meg en smakebit på hva jeg kan jobbe med etter studiet, sier hun.

Best i Norge på teologi og religion

På Det teologiske fakultet møter studentene engasjerte undervisere som også er blant de fremste forskerne internasjonalt innen religion og teologi. Ifølge en av de største universitetsrankingene i verden,QS World University Rankings, er Universitetet i Oslo best i Norge og blant de 50 beste i verden innenfor kategorien «Theology, Divinity
and Religious Studies».

Runesson forteller at fakultetet i lang tid har jobbet målrettet med kvaliteten på både utdanning og forskning, og ser denne rangeringen som en anerkjennelse av dette arbeidet.

— Vi har lærere som er internasjonalt anerkjent innenfor sine forskningsfelt. Våre studenter blir del av et fagmiljø hvor de får lære av de beste, avslutter Runesson.

Av Mathias H. Eidberg
Publisert 3. mars 2023 17:48 - Sist endret 5. apr. 2024 17:34