Marianne Bjelland Kartzow gjester Aarhus Universitet

-Det er veldig inspirerende å være ved et annet fakultet, i et annet land, sier professor Marianne Bjelland Kartzow om sitt gjesteforskeropphold i Danmark denne høsten.

Marianne Bjelland Kartzow. Foto av Bo Kristian Holm ved Aarhus Universitet

Marianne Bjelland Kartzow fikk æren av å holde festtalen ved semesteråpningen på Afdeling for Teologi denne høsten. Noen uker senere holdt hun også den årlige Johannes Munck-forelesningen ved Aarhus Universitet. Johannes Munck var professor i Det nye testamente og ble utnevnt til æresdoktor ved Universitetet i Oslo i 1961. Foto: Bo Kristian Holm / Aarhus Universitet

Dette semesteret er professor Marianne Bjelland Kartzow gjesteforsker på Afdeling for Teologi ved Aarhus Universitet i Danmark.

Fra en lånt kontorplass i «ekseget-gangen» på avdelingen jobber Kartzow blant annet med å følge opp prosjektet «Books Known Only by Title: Exploring the Gendered Structures of First Millennium Imagined Libraries», som hun og kollegaer begynte å jobbe på ved Senter for grunnforskning (CAS) tilbake i 2020–2021.

- Jeg jobber også med det internasjonale samarbeidsprosjektet «Religion and Gender Equality: Baltic and Nordic Developments». I tillegg samarbeider jeg med Aarhus-kollegaer på bibelfag om teori- og metodeutvikling og en bok om nordisk bibelresepsjon, sier Kartzow, som synes gjesteforskeroppholdet er svært givende.

- Jeg lærer mye, både av kollegaer og studentene. Jeg får også faglige impulser, og har tid til å gå i dybden på min egen forskning, forteller hun.

Av Marie R. Midtlid
Publisert 31. okt. 2022 08:52 - Sist endret 31. okt. 2022 08:52