Topper universitetsranking for andre år på rad

Også i år rangeres Universitetet i Oslo som best i Norden i kategorien «Theology, Divinity and Religious Studies» i QS World University Rankings. –Veldig inspirerende for oss, sier dekan Aud V. Tønnessen.

QS topp 50 merke

Hvert år gjør QS World University Rankings en rangering innenfor ulike fagområder, inkludert Theology, Divinity and Religious Studies. Rangeringen i denne kategorien ble først gjort i 2017, og UiO har hvert år havnet på topp 50 i verden.

UiO har siden rangeringen startet klatret jevnt og trutt, og klatrer i år to plasser til nr. 33 i verden. I Europa går det opp en plass til nr. 17, og for andre år på rad ligger UiO på topp blant de nordiske universitetene.

-Et kvalitetsstempel

-Det er veldig gledelig at vi befester stillingen som et europeisk ledende miljø innenfor teologi og religion, fastslår dekan Aud V. Tønnessen.

Bildet kan inneholde: briller, briller.
Dekan Aud V. Tønnessen lar seg inspirere av den siste QS-rankingen. Foto: TF-UiO/Mathias H. Eidberg

-At UiO rangeres som best i Norden innenfor våre fagområder er et kvalitetsstempel også for våre studenter og søkere. Studentene som kommer hit blir del av et fagmiljø som er internasjonalt anerkjent, og får lære av de beste.

Tønnessen forteller at fakultetet lenge har lagt vekt på rekruttering av forskere.

-Det er stor konkurranse om stillingene hos oss, og vi har knyttet til oss ambisiøse forskere som markerer seg internasjonalt på sine felt, sier hun, og forteller at de ansatte legger ned en enorm innsats både innen forskning og undervisning.

-Særlig under koronapandemien har vi sett innsatsen som legges ned. Til tross for alle restriksjonene har det vært full aktivitet hele tiden. Det har vært utfordrende å undervise når det meste måtte gjøres digitalt, men våre lærere har virkelig lagt seg i selen og gjort det de kunne for å legge til rette for studentene best mulig, forteller Tønnessen.

Om Rankingen

QS evaluerer over 5.500 universiteter på verdensbasis, og rangerer de 1000 beste. De har seks hovedparametere i sin undersøkelse, og gjør blant annet årlige spørreundersøkelser blant 100.000 personer innen høyere utdanning over hele verden, som gjør den størst i verden i sitt slag. Les mer om deres metode.

Målrettet

Tønnessen sier at resultatet i årets rangering er til stor inspirasjon til fortsatt arbeid. Hun understreker at en slik vurdering kommer som resultat av stor felles innsats.

-Det handler om langsiktig og målrettet arbeid med kvalitet, fastslår hun.

-Slike rangeringer selvsagt ikke kan gi et fullstendig bilde av en institusjon, men QS-rankingene benytter seg av omfattende metoder for datainnsamling. Til tross for svakhetene ved slike rangeringer gir det oss en indikasjon på hvilket nivå vi presterer på, og anerkjennelsen rangeringen gir er motiverende for oss, sier Tønnessen.

Av Mathias H. Eidberg
Publisert 25. mars 2021 19:21 - Sist endret 25. mars 2021 19:21