QS World University Rankings har i flere år rangert verdens beste universiteter ikke bare på institusjonsnivå, men også etter fagområde. I 2017 startet de rangeringer innenfor feltet "Theology, Divinity and Religious Studies".
UiO har siden det ligget relativt stabilt i feltet som nest best i Norden, men tar i år et steg opp og blir den høyest rangerte blant de nordiske institusjonene innenfor denne kategorien. Rangeringen som nr. 35 i verden er også den beste rangeringen hittil.
Anerkjennelse av faglig kvalitet
-Dette er først og fremst en anerkjennelse av alt godt arbeid våre ansatte gjør og har gjort i flere år, sier dekan Aud V. Tønnessen.
-Det teologiske fakultet har arbeidet strategisk med et mål om å være blant de internasjonalt ledende fagmiljøene i vår sektor, og denne rankingen bekrefter vår posisjon. Det er særlig gledelig at vi har holdt oss så stabilt på et høyt nordisk og europeisk nivå siden målingene startet i 2017.
Tønnessen sier at høy ranking i seg selv ikke er et mål, men mener samtidig at rangeringen viser den høye kvaliteten som UiOs fagmiljø på dette feltet har.
![bilde av Aud V. Tønnessen](/om/aktuelt/aktuelle-saker/2020/aud-sokertall-just-300.jpg)
-For vårt fakultet handler det først og fremst om å levere forskning, undervisning, formidling og innovasjon av høy kvalitet og relevans. Men en slik rangering gjør oss selvsagt stolte over det vi får til her, sier Tønnessen.
I tillegg til å ta steg opp i Norden og på verdensbasis blir UiO på dette feltet rangert som 18 i Europa, opp fire plasser fra i fjor.
Vektlegger internasjonalt omdømme
Det viktigste faktoren i vurderingen av de ulike institusjonene er deres faglige omdømme. Over 94.000 personer innen høyere utdanning er med i undersøkelsen på verdensbasis, noe som gjør dette til den største undersøkelsen i sitt slag i verden.
En av de andre faktorene som undersøkes er hvor godt studieprogrammene forbereder studentene på arbeidslivet etter endte studier. Dette gjøres gjennom en stor arbeidsgiverundersøkelse. I tillegg legges det vekt på siteringer, studentandel og internasjonalisering som kriterier i undersøkelsen.