Best i Norden på teologi og religion

UiO tar i år steget opp som det beste fagmiljøet på teologi og religion i Norden, og klatrer 10 plasser til nr. 35 i verden. -Et resultat av meget godt arbeid over tid, sier dekan Aud V. Tønnessen.

QS topp 50 merke

UiO er ranket som nr. 35 i verden, og dermed også i år inne på topp 50-lista for kategorien "Theology, Divinity and Religious Studies". Illustrasjon: QS World University Rankings.

QS World University Rankings har i flere år rangert verdens beste universiteter ikke bare på institusjonsnivå, men også etter fagområde. I 2017 startet de rangeringer innenfor feltet "Theology, Divinity and Religious Studies".

UiO har siden det ligget relativt stabilt i feltet som nest best i Norden, men tar i år et steg opp og blir den høyest rangerte blant de nordiske institusjonene innenfor denne kategorien. Rangeringen som nr. 35 i verden er også den beste rangeringen hittil.

Anerkjennelse av faglig kvalitet

-Dette er først og fremst en anerkjennelse av alt godt arbeid våre ansatte gjør og har gjort i flere år, sier dekan Aud V. Tønnessen.

-Det teologiske fakultet har arbeidet strategisk med et mål om å være blant de internasjonalt ledende fagmiljøene i vår sektor, og denne rankingen bekrefter vår posisjon. Det er særlig gledelig at vi har holdt oss så stabilt på et høyt nordisk og europeisk nivå siden målingene startet i 2017.

Tønnessen sier at høy ranking i seg selv ikke er et mål, men mener samtidig at rangeringen viser den høye kvaliteten som UiOs fagmiljø på dette feltet har.

bilde av Aud V. Tønnessen
Dekan Aud V. Tønnessen er meget godt fornøyd med en ranking som anerkjenner arbeidet og innsatsen som gjøres på fakultetet. Foto: Mathias H. Eidberg

-For vårt fakultet handler det først og fremst om å levere forskning, undervisning, formidling og innovasjon av høy kvalitet og relevans. Men en slik rangering gjør oss selvsagt stolte over det vi får til her, sier Tønnessen.

I tillegg til å ta steg opp i Norden og på verdensbasis blir UiO på dette feltet rangert som 18 i Europa, opp fire plasser fra i fjor.

Vektlegger internasjonalt omdømme

Det viktigste faktoren i vurderingen av de ulike institusjonene er deres faglige omdømme. Over 94.000 personer innen høyere utdanning er med i undersøkelsen på verdensbasis, noe som gjør dette til den største undersøkelsen i sitt slag i verden.

En av de andre faktorene som undersøkes er hvor godt studieprogrammene forbereder studentene på arbeidslivet etter endte studier. Dette gjøres gjennom en stor arbeidsgiverundersøkelse. I tillegg legges det vekt på siteringer, studentandel og internasjonalisering som kriterier i undersøkelsen

Av Mathias H. Eidberg
Publisert 9. mars 2020 11:44 - Sist endret 7. apr. 2020 23:59