Covid-19: -De som har det verst fra før rammes hardest!

Birte Nordahl er for tiden i permisjon fra sin stilling som stipenidat ved Det teologiske fakultet, og jobber som avdelingsleder i Tøyenkirken i Kirkens bymisjon.  Nå i beredskapstider får hun bruk for både forskningen og erfaringen sin.

Birte Nordahl, foto

Birte Nordahl er avdelingsleder i Tøyenkirken i Kirkens bymisjon

- Du har forsket på folks responser på kriser, med 22. juli som case,  hva har du festet deg særlig ved under Covid-19?

- Etter å ha jobba med 22. juli er jeg forhåndsprogrammert til å følge med spontane og folkelige responser i krisetider. Når jeg har hatt tid har jeg for eksempel fulgt litt med på balkongkonserter, koordinerte applauser for helsearbeiderne, gester på gata i Oslo og regnbuetegninger av barn fra hele verden, sier Birte Nordahl.

Hun forteller at veldig mange sosiale rom ble brått flyttet inn i det digitale.

- Bare se på kirka og andre religiøse aktører. Plutselig måtte alle bli gode foran kamera, og tenke på ting som hvorvidt det går an å feire nattverd på skjerm. Jeg vil tro det har vært en del spenstige analyser på kategorier som tid, rom, sakrament og nærvær i denne perioden.

- Det blir også spennende å se hva koronapandemien har gjort med enkelte religionsdebatter. Det blir liksom ikke det samme å diskutere niqab nå som munnbind er blitt normalen mange steder. Heller ikke enkeltmenneskers reservasjon mot håndhilsning

- Eller hvorvidt det er mulig å parkere flytrafikken verden over, bare de riktige personene bestemmer seg for det. Ingenting vil bli helt som før. Når dette er sagt, har jeg ikke hatt tid til å forske i disse ukene, men det har vært veldig godt å merke at jeg både har erfaring med krisearbeid fra tidligere jobber og faglighet i bagasjen.

Birte Nordahl. Foto: Carl Petter Opshal
Som prest i Tøyenkirken møter Birte Nordahl mange utsatte mennesker på gata. Foto: Carl Petter Opsahl

- Så hva har du jobbet mest med disse ukene?

- I Norge er det foreløpig, og heldigvis, kun noen få som opplever selve Covid-19 viruset. De fleste som er i krise nå er det på grunn av smittevernstiltakene. Samfunnet som stengte, økonomisk usikkerhet, sosial isolasjon og unntakstilstander gjør livet for mange vanskeligere.

- Og som vanlig er det de som har det verst fra før som får det verst i tider som dette. De strukturelle skjevhetene i samfunnet forsterkes.

- Det er for eksempel flere aktører som trapper opp matutdeling i Oslo. Vi er ute med suppesykkel hver dag. Vi snakker mye med folk, vi har strømmet gudstjenester og feira nattverd gatelangs på skjærtorsdag.

Nordal forteller at de tidlig assisterte fattige EØS-migranter som ønsket seg tilbake til hjemlandet med reisen hjem.

- Men det er hjerteskjærende å høre kollegaer fortelle om hvor kritisk det er for dem nå. Det er foreløpig uoverskuelig hva denne pandemien vil etterlate seg av forsterket nød.

Av Rune Selnes
Publisert 29. mai 2020 12:31