Publisert 18. des. 2020 12:11

Annethvert år deler Samarbeidsrådet for tros- og livssyn ut Dialogprisen. Årets pris gikk til Dialogpilotene, hvor TF er en viktig bidragsyter gjennom et dialogstudium.

Publisert 18. des. 2020 08:49

Når 2021 banker på døren har hele fire TF-professorer gått over i de pensjonertes rekker. Vi har bedt om et innblikk i hva de selv tenker etter et langt liv i akademia, og hvilke planer de har for tiden som kommer nå.

Publisert 27. nov. 2020 12:13

-Vi ser et tydelig behov for å styrke kompetansen om hvordan det innen kirkelig undervisning kan arbeides med «de store spørsmålene» knyttet til alt som lever, sier førsteamanuensis Birgitte Lerheim. Hun har fått prosjektmidler fra Kirkerådet i Den norske kirke for å bidra til nettopp det.

Publisert 30. okt. 2020 08:44

Da Simone Kotva leste utlysningen til UiO:Norden-prosjektet «Tvisynet på nordisk natur: Gave. Skyld. Nåde», var hun ikke i tvil om at hun måtte søke. Nå blir hun en del av forskergruppen som ledes av professor Marius Timmann Mjaaland.

Publisert 14. okt. 2020 11:09

Tre av fakultetets forskere har i løpet av det siste året fått opprykk til professor. Anne Katrine de Hemmer Gudme og Anne Hege Grung var først ut, og forrige uke ble Sivert Angel fakultetets nyeste professor.

Publisert 6. okt. 2020 17:39

Professor i teologi Hans Magnus Barstad var en fremragende forsker, en betydningsfull veileder, en markant nasjonal akademisk størrelse, og en god kollega og venn. Han satte spor i brede faglige, biblioteks-faglige og videre akademiske kontekster. Innenfor teologiske og bibelfaglige kretser i Norge er vi mange tidligere studenter, kolleger og fagfeller som minnes Hans med takknemlighet og vemod.

Publisert 18. sep. 2020 17:38

Organdonasjon står på agendaen når Emil Junge Busch entrer stand-up scenen Latter 22. september. Han er en av 10 forskere som skal delta i Forsker Grand Prix.

Publisert 30. juni 2020 13:34

Fra høsten skal Benjamin Isachsen jobbe med sin doktorgrad ved University of Oxford, et av verdens aller høyest rangerte universiteter. Oppholdet finansieres av et stipend fra Aker Scholarship, som hvert år finansierer opphold ved noen av verdens beste universiteter for mellom 20 og 30 norske studenter.

Publisert 19. juni 2020 09:36

Kjære kandidater og medstudenter, gratulerer så mye dagen! Først vil jeg takke for invitasjonen til å si noen ord på vegne av studentene. Det er en stor glede og ære for meg å stå foran dere i dag; studenter, lærere og ansatte, familie, venner. Dere har alle vært med på å forme og utfordre oss som i dag mottar vitnemålet som bekrefter at vi er uteksaminert fra Universitetet i Oslo. Midt i en verdensomspennende pandemi har vi klart å fullføre en grad ved Norges beste universitet. Det er både et stort privilegium og noe å være stolt av! La oss juble og glede oss i dag, så kan vi heller tenke på arbeidsmarkedet og resten av voksenlivet i morgen.

Publisert 3. juni 2020 15:51

Det er ikke hver dag, at arkæologiske opdagelser skaber overskrifter i verdenspressen, men i sidste uge udkom en artikel i det arkæologiske tidsskrift Tel Aviv, der fik folk til at spærre øjnene op. Tre israelske forskere, Eran Arie, Baruch Rosen og Dvory Namdar, kunne i artiklen afsløre, at der blev brændt cannabis på alteret i jernalderhelligdommen i Arad i det sydlige Israel.

Publisert 8. mai 2020 08:08

9. april var det 80 år sidan den tyske okkupasjonen av Noreg. 8. mai er det gått 75 år sidan frigjeringa. På grunn av koronakrisa vil det ikkje bli noko omfattande markering av fredsjubileet. Like fullt er det grunn til å minnest den store dagen då Noreg endeleg var fritt etter fem lange år.

Publisert 24. apr. 2020 09:05

Flere søkere har satt studier ved Det teologiske fakultet som sitt førstevalg i år enn i fjor. Teologifagene fortsetter å vokse, og masterprogrammene øker også. -Meget inspirerende i annerledesåret 2020, sier fungerende studiedekan Birgitte Lerheim.

Publisert 16. apr. 2020 16:45

Kroppslig nærhet og sansning er grunnlaget for humanitet, i hvert fall om vi lytter til de seneste generasjonene av filosofer og teologer. Vi mennesker er knyttet sammen og er del av hverandres liv lenge før vi selv er oss det bevisst. Ja, vi blir oss selv nettopp i kraft av disse tilknytningene.   Å møte den andre er allerede å være sanselig møtt og vite at den andre hører til i våre liv. Hva skjer med denne humaniteten i koronaens tid?

Publisert 7. apr. 2020 22:35

Både jødedom, kristendom og islam blir ofte oppfattet som billed-fiendtlige på grunn av mange forbud eller restriksjoner mot avbildning av særlig det hellige opp gjennom historien. Terje Stordalen utfordrer dette synet i en ny podkast i regi av The Religious Studies Project, hvor han og Birgit Meyer intervjues om sin siste bok.

Publisert 27. mars 2020 12:18

Alle ting tyder på at koronaepidemien får globale konsekvenser langt ut over det helsemessige. Professor Terje Stordalen forteller at epidemier har hatt stor påvirkning på menneskehetens historie både politisk og økonomisk.

Publisert 19. mars 2020 22:13

Tomme undervisningsrom og auditorier til tross, det er full aktivitet på fakultetet. På grunn av koronastengningen av Universitetet har fakultetets ansatte kastet seg rundt for å sørge for et så godt digitalt tilbud som mulig. -Innsatsviljen er enorm, sier studiedekan Birgitte Lerheim.

Publisert 9. mars 2020 11:44

UiO tar i år steget opp som det beste fagmiljøet på teologi og religion i Norden, og klatrer 10 plasser til nr. 35 i verden. -Et resultat av meget godt arbeid over tid, sier dekan Aud V. Tønnessen.

Publisert 31. jan. 2020 10:05

Under overskriften "The Ambivalence of Nordic Nature: Gift, Guilt, Grace" skal prosjektet undersøke det nordiske naturbegrepet, tradisjonelt preget av romantiske forestillinger samtidig som klimakrisen gjør at skam og skyld også har blitt en del av vårt forhold til naturen.