Retningslinjer for artikkelbaserte avhandlinger ved Det teologiske fakultet

Disse retningslinjene er vedtatt av dekan 28. juni 2022.

TF tar utgangspunkt i og følger UiOs veiledende retningslinjer for doktoravhandlinger som består av flere mindre arbeider (artikkelbaserte avhandlinger):

Veiledende retningslinjer for doktoravhandlinger som består av flere mindre arbeider (artikkelbaserte avhandlinger) - Universitetet i Oslo (uio.no)

I tillegg presiseres følgende for artikkelbaserte avhandlinger levert til Det teologiske fakultet:

Omfanget av artikler
Avhandlingen, utenom den innledende delen, bør normalt svare til tre tidsskriftartikler av vanlig størrelse med kandidaten som eneforfatter på alle artiklene. Dersom det er medforfattere til en eller flere artikler, bør antallet artikler utvides til normalt fire.  Av disse fire skal minst én være med kandidaten som eneforfatter og minst én med kandidaten som førsteforfatter. Det er viktig at kandidatens selvstendige bidrag og omfattende innsats kommer tydelig fram. Det er en forutsetning for vurdering av en doktorgradsavhandling ved Det teologiske fakultet at kandidaten har et omfattende faglig ansvar for et flertall av de artiklene som inngår i avhandlingen.

Medforfatterskap
Ved medforfatterskap identifiseres og dokumenteres kandidatens selvstendige innsats gjennom erklæring(er) fra medforfattere som klargjør omfanget av medforfatterskapet i de enkelte arbeidene.

Ved medforfatterskap legges Vancouverreglene til grunn, med betoning av følgende:
Forfatterskap skal utelukkende baseres på:
a) Vesentlige bidrag til idé og utforming, eller utvikling og analyse av teorimodell, eller datainnsamling, eller analyse og tolking av data
b) Utarbeiding av selve manuskriptet eller kritisk revisjon av artikkelens intellektuelle innhold
c) Godkjenning av artikkelversjonen som skal publiseres

Samtlige kriterier (a, b og c) må oppfylles for å berettige medforfatterskap.

Dersom medforfatterskap med veileder er aktuelt, bør det avklares på et tidligst mulig tidspunkt med kandidaten og for hver enkelt artikkel separat.

Kandidaten leverer inn utfylte og signerte medforfattererklæringer sammen med avhandlingen når den leveres til bedømmelse.

Skjema for medforfatterskap (lenke kommer)

Medforfattarskap i humaniora, samfunnsfag, juss og teologi (artikkel i forskningsetisk bibliotek).

Kappe
En artikkelbasert avhandling må inneholde en redegjørelse av sammenhengen mellom delene i et innledningskapittel, eventuelt en innledning og en avslutning (kappe). Selv om det kan være varierende retningslinjer og tradisjoner i de forskjellige fagretningene, bør kappen inneholde følgende komponenter:

Introduksjon
Teoretisk-analytisk rammeverk
Problemstillinger
Forskningsstatus og avhandlingens bidrag til forskningsfeltet
Metode, inkludert fagetiske refleksjoner
Påvisning og diskusjon av sammenhengene mellom artiklene
Diskusjon og konklusjon

Kappen bør normalt være på 70-100 sider og kandidaten må være eneforfatter.

Publisering av artikler
Nivået på en avhandling er det samme enten den er en monografi eller består av flere mindre arbeider (artikler). Artiklene skal ha et nivå som kreves for publisering i anerkjente fagtidsskrifter med fagfellevurdering.

Hvis avhandlingen inneholder tidligere publiserte artikler, som er det vanlige, skal den innledende delen også inneholde faglige ajourføringer, slik at avhandlingen som helhet framstår som faglig oppdatert. I motsatt fall foretas slike ajourføringer i hver artikkel.

Publisert 10. aug. 2022 12:59 - Sist endret 23. okt. 2023 09:16