Om epitafier og katalogen

Etter reformasjonen kunne man ikke lenger be for de døde for å hjelpe dem i skjærsilden; i stedet skulle man minnes dem som kristne forbilder. Med portretter, innskriftsfelt og bibelske scener skulle tavlene holde den lutherske troens idealer frem for menigheten. Samtidig kastet epitafiet glans over den som hadde fått det satt opp etter seg.

De fleste epitafiene har et portrett av den som skal minnes, ofte sammen med sin familie, og gjerne i kombinasjon med annen kristen ikonografi. Innskriftsfeltene kan romme bibeltekster, andre fromhetstekster eller mer biografisk pregete tekster. Disse feltene er noen steder ganske små, andre ganger kan de fylle hele epitafiet.

Et epitafium (fra gresk: «over graven») er en tavle oppført for å minnes og hedre en eller flere personer. Epitafiene som sjanger fikk en særlig popularitet og utbredelse i lutherske områder av Europa etter reformasjonen.

Selv om vi har anstrengt oss for å inkludere samtlige bevarte epitafier i Norge, utgir ikke katalogen seg for å være en komplett oversikt. Vi har ikke inkludert materiale fra Båhuslen, Jemtland og Herjedalen. I enkelte tilfeller vil det dessuten være usikkert om en tavle bør regnes som et epitafium. Katalogen må derfor ses som et første forsøk på å organisere og presentere norske epitafier fra den aktuelle perioden som en gruppe. Innsamlingen av opplysninger til katalogen har vært utfordrende fordi materialet er spredt, uoversiktlig og ujevnt behandlet, både i faglitteratur, i museumskataloger og av antikvariske instanser, og fordi vi i varierende grad har hatt anledning til å undersøke de enkelte epitafiene der de befinner seg. Ved å publisere samlingen digitalt, vil den kunne suppleres og oppdateres med nye epitafier og ny kunnskap.

Arbeidet med katalogen har foregått innenfor rammene av to forskningsprosjekter ved Det teologiske fakultet ved Universitetet i Oslo: Døden i tidlig protestantisk tradisjon (Death in Early Protestant Tradition) og The Ambiguous Memory of Nordic Protestantism (MEMORY), begge ledet av Tarald Rasmussen. En rekke fagfolk fra ulike disipliner (kunsthistorie, kulturhistorie, kirkehistorie, filologi) har lagt ned mye arbeid for å få katalogen ferdig. Kaja M. H. Hagen har hatt hovedansvaret for utvalg og beskrivelsene av epitafiene. Nærmere informasjon om forfattere og bidragsytere finner man under personpresentasjonene i høyre marg. Alle enkeltbidrag er signert.

Vi vil gjerne takke alle museer og kirker som har hjulpet oss med å skaffe bilder og informasjon om epitafiene. En særlig takk til NIKU ved Elisabeth Andersen, Museum Stavanger ved Trude Eriksen, Universitetsmuseet i Bergen ved Adnan Icagic, Norsk Folkemuseum ved Marie Fongaard Seim og Hanne Simonsen og Drammens Museum ved Marianne Hylbak.

 

Kaja M. H. Hagen                              Tarald Rasmussen

Publisert 27. nov. 2020 11:35 - Sist endret 27. nov. 2020 11:35