Jubileumsutstilling i Berlin

Det teologiske fakultet ved Universitetet i Oslo fyller 200 år i 2011. Allerede i høst markeres fakultetets nasjonale og internasjonale posisjon ved en stor utstilling i Berlin om fakultetets to hundre år.

Utstillingens tyske tittel er "Bildung und Moderne".

Utstillingen ”Dannelse og modernitet. Norsk universitetsteologi gjennom 200 år” vises ved Humboldt-Universitetet i Berlin fra 18. oktober til 3. november. Rektorene ved UiO og ved Humboldt-Universitetet og Norges Tyskland-ambassadør vil delta ved åpningen.

Se bilder fra utstillingen i Berlin!

Invitasjon fra Humboldt

- Det er en en stor ære og glede for Det teologiske fakultet å bli anerkjent på denne måten, sier dekan Trygve Wyller ved Det teologiske fakultet i en kommentar.

Det var rektor Christoph Markschies i Berlin som for halvannet år siden inviterte TF til å bidra med en utstilling om sin historie som en del av Humboldt-Universitetets eget 200-årsjubileum som markeres i år.

Med en generøs bevilgning fra Sparebankstiftelsen i Norge og god støtte fra UiO-ledelsen har en arbeidsgruppe ved fakultet arbeidet intenst for å få den profesjonelt utviklete utstillingen ferdig.

Bilder, lyd og tekst

Utstillingen består av flere to og en halv meter høye aluminumsplansjer, to skjermer og et virtuelt bibliotek. På plansjene er det bilder og tekst som viser ulike sider ved fakultetets og UiOs historie.

Den ene skjermen viser et billedspill som illustrerer sammenhengen mellom etableringen av fakultet og de generelle dannelsesprosessene i sin egen samtid. Den andre skjermen viser intervjuer med seks seniorprofessorer ved fakultetet. I det virtuelle biblioteket kan du bla gjennom et utvalg av sentrale publikasjoner gjennom TFs historie.

I tillegg til Humboldt-Universitetet har Den Norske Ambassaden og Sjømannskirken i Berlin vært involvert i prosjektet.

Fakultetet sentralt i nasjonsbygging

Bildet av biskop Eivind Berggrav utenfor Akershus festning 17. mai 1945 preger plansjen om krigen og kirkekampen.

Utstillingen legger vekt på å vise den rollen Det teologiske fakultet har spilt i universitet, kirke og samfunn gjennom to hundre år. TF hører med til de opprinnelige tre fakultetene fra universitetets etablering, og har bidratt betydelig til å forme kompetanse og holdninger i forhold til kristendom, kultur og kirke i Norge.

Etableringen skulle bidra til å gi norske studenter og embetsmenn en nasjonal utdanning. Dette var en vesentlig del av kampen for norsk selvstendighet og bygging av den nye nasjonen Norge, og handlet dermed om dannelse og modernitet.

Kontroversielt

Utstillingen tar for seg forhold som kirkekampen under 2. verdenskrig og forholdet til nazismen, kvinnelige prester, homofili og helvetesdebatten, forholdet mellom kirke/teologi og samfunn, i tillegg til andre sider ved fakultetets virke.

Fakultetet har i mange perioder vært i sentrum av sentrale kontroverser. Eksempler på dette er kampen om det moderne Norge i siste halvdel av 1800-tallet og opprettelsen av Menighetsfakultetet i protest mot TFs akademiske frihet. I dag står fakultetet midt i utfordringer knyttet til forholdet mellom sekularitet, kristendom og islam.

Den stadige nytolkningen av tradisjonene til nye kontekster og bruken av forskningsfriheten til både grunnforskning og dannelse er en rød tråd gjennom fakultetets historie.

Utstilling til Oslo i 2011

Utstillingen vises i lokalene til TFs søsterfakultet i Berlin, midt i sentrum av det historiske Berlin, og vil være tilgjengelig for alle i fakultetets åpningstider frem til 3. november. I september 2011 åpnes den norske versjonen i Oslo i forbindelse med markeringen av UiOs og TFs to-hundreårsjubilum.

Utstilingen tar i bruk ulike formidlingsmedier.

På en skjerm kan du se seks av fakultetets seniorprofessorer fortelle om sine spennende historier.

Utstillingen ble satt opp for en siste sjekk i Konsis Grafisk sine lokaler før transport til Berlin.

Publisert 30. sep. 2010 12:45 - Sist endret 1. aug. 2013 13:34