Aktuelle saker fra 2010

Publisert 1. okt. 2010 15:59

Jesus har i flere hundre år vært et av verdens viktigste kulturelle ikoner, og har ofte blitt brukt for å legitimere identitetsbygging med utgangspunkt i nasjonalitet, etnisitet og rase. I ”Jesus Beyond Nationalism” tar forskere oppgjør med en forskningstradisjon som i liten grad har reflektert over premissene en homogen kulturforståelse har lagt for egen forskning.

Publisert 30. sep. 2010 12:45

Det teologiske fakultet ved Universitetet i Oslo fyller 200 år i 2011. Allerede i høst markeres fakultetets nasjonale og internasjonale posisjon ved en stor utstilling i Berlin om fakultetets to hundre år.

Publisert 17. mars 2010 02:45

- Reformasjonen innebar et religionsskifte og et paradigmeskifte hvor vesentlige deler av læren om det hinsidige ble endret. Fokuspunktet var ikke lenger på helvete og straff som en trussel for mennesket, men på frelsen fra synd, sier professor Tarald Rasmussen.

Publisert 16. mars 2010 21:29

Fokuset på utdanning, informasjon og helsearbeid er alene ikke tilstrekkelig ifølge professor Jone Salomonsen. Forskningsprosjektet ”Broken Women, Healing Traditions?” har satt søkelyset på forholdet mellom religion, samfunnsstrukturer og helse hos kvinner i Sør-Afrika.