Forskningsmidler til tre nye prosjekter

27. november fikk TF forskningsmidler av Norges Forskningsråd (NFR) til tre nye prosjekter. NFR gjør årlig en tildeling innenfor fri prosjektstøtte til humanistiske fag (FRIHUM). For 2010 fikk TF tre av totalt 17 tildelinger i Norge. Dette er et sterkt og gledelig resultat for fakultetet.

Det var totalt 8 forskerprosjekter og 6 postdoktorstipend som fikk tildeling fra NFR. TFs tre prosjekter består av ett forskerprosjekt og 2 postdoktorstipend.

Professor Tarald Rasmussen forteller at han er meget fornøyd med tildelingen. Han er leder av forskerprosjektet “Den protestantiske døden”, og synes det er inspirerende at de etter mye faglig arbeid og et omfattende tverrfaglig og tverrfakultært kontaktarbeid, og flere forsøk, endelig har fått uttelling.

Prosjektet skal undersøke hva som endret seg da skjærsilden med den lutherske reformasjonen forsvant fra det hinsidiges topografi, slik at de troende og kirken ikke lenger kunne gjøre noe for de døde for å hjelpe dem med å komme til fortere til himmelen. Hvordan speiles endringer på dette religiøse feltet i kilder som epitafier og likprekener fra det lutherske Danmark-Norge på sent 1500- og tidlig 1600-tall? Og hvordan fortoner det dansk-norske materialet seg i sammenligning med tilsvarende materiale fra de lutherske kjerneområdene i Sachsen? Slike spørsmål står i sentrum for prosjektet, som baserer seg på tverrfaglig samarbeid mellom kirkehistorikere, kulturhistorikere,kunsthistorikere og arkeologer fra Norge, Danmark, Sverige og Tyskland. Prosjektet går rett inn i en spennende internasjonal forskningsdebatt om disse spørsmålene.

De to som er tildelt postdoktorstipend er Liv Ingeborg Lied med prosjektet “On the Margin of the Canon: The Reception of 2 Baruch and 4 Ezra as Authorative Scripture in the West Syriac Church” og Kirsten Marie Hartvigsen med prosjektet “Fiction and Group Identity Formation: Simulations of Involvement with Charachters during and Oral Performance of Joseph and Aseneth”.

Det teologiske fakultet gratulerer!

Publisert 1. des. 2009 12:56 - Sist endret 10. mars 2010 15:01