Inge Lønning blir seniorprofessor på Det teologiske fakultet

Inge Lønning blir seniorprofessor ved Det teologiske fakultet! De nærmeste to årene er han engasjert av Stortinget til å lede den nye grunnlovskommisjonen som skal se på forholdet mellom Grunnloven og menneskerettskonvensjonene med sikte på å foreslå mulige grunnlovsendringer som kan implementere i jubileumsåret 2014.

Foto: Solveig Hilde Spilling

Lønning ble tilsatt som professor ved Det teologiske fakultet i 1971. Han hadde permisjon i tiden som rektor og deretter storingsrepresentant fra 1997 til han ble 70 år i 2008.

Seniorprofessor er en tilknytningsform som er opprettet for emeriterte professorer. De får kontorplass ved fakultetet og kan arbeide med de prosjekter eller oppdrag de selv velger. Ordningen har fungert godt iflere år og sikrer fakultetet også en god og regelmessig kontakt med flere av sine seniores.

Dekan Trygve Wyller gleder seg på egne og på fakultetets vegne. “Det er en stor glede for for norsk teologi at Inge Lønning nå vil styrke sin regelemssige kontakt med studenter og lærere på TF. Jeg ønsker vår nye seniorprofessor hjertelig velkommen tilbake! Vi gleder oss til inspirerende og utfordrende møtepunkter!”

Publisert 10. mars 2010 15:21 - Sist endret 10. mars 2010 15:49