Abdifataah går på masterprogrammet i lederskap, etikk og samtalepraksis

Som sykehusimam får Abdifataah stort utbytte av masterprogrammet i lederskap, etikk og samtalepraksis. – Studiet gir meg dypere forståelse og effektive verktøy for å kunne støtte og hjelpe mennesker i vanskelige perioder i livet.

Student. Foto.
Abdifataah jobber som muslimsk samtalepartner samtidig som han studerer lederskap, etikk og samtalepraksis. Han får stort utbytte av studiet i jobben. 

Hvorfor begynte du på masterprogrammet i lederskap, etikk og samtalepraksis?

Det var to hovedgrunner til at jeg søkte på masterstudiet: Den ene grunnen var at jeg ønsket mer erfaringsbasert kompetanse innenfor sjelesorg. Min tidligere utdanning i islamsk teologi var teoretisk anlagt, men som imam ved Islamic Cultural Centre (ICC) opplevde jeg at samtaler og veiledning var en vesentlig del av stillingen. Jeg ønsket derfor en mer praktisk rettet utdanning i tillegg.

Den andre grunnen til at jeg begynte på programmet var at jeg søkte på en stilling som muslimsk samtalepartner og veileder ved Oslo universitetssykehus og Sykehjemsetaten i Oslo kommune (senere omdøpt til sykehusimam/sykehjemsimam). Jeg fikk jobben under den forutsetningen at jeg var villig til å gjennomføre masterprogrammet i lederskap, etikk og samtalepraksis.

Hva er det mest givende med å studere lederskap, etikk og samtalepraksis?

Jeg synes det er givende å kunne hjelpe mennesker som opplever utfordringer og kriser. Studiet gir meg dypere forståelse og effektive verktøy for å kunne støtte og hjelpe mennesker i vanskelige perioder i livet. Å kunne vise at man bryr seg, ha tålmodighet og evne til å lytte empatisk er viktige verktøy som vi har fokusert mye på i dette masterprogrammet. Dette er verktøy som gjør det mulig å forstå den individuelle situasjonen og hvilke behov personen gir uttrykk for, enten i klartekst eller mellom linjene.

Det har også vært lærerikt å skrive refleksjonsoppgaver. Det har gitt meg mer selvinnsikt og gjort meg mer målrettet.

Hvor var du i praksis og hva var det viktigste du lærte der?

Jeg hadde et seks ukers praksisopphold på Gaustad sykehus som en del av masterprogrammet. Sykehuset er spesialisert på behandling av psykisk helse, rus og avhengighet. Det viktigste jeg lærte var en teologisk tilnærming til psykisk helse ut ifra islam. I tillegg fikk jeg mer kunnskap om de vanligste psykiske diagnosene og hvordan man behandler pasienter med åndelige utfordringer i psykiatrien.

På hvilken måte er det du lærer på masterprogrammet nyttig for videre arbeid innen religiøst og livssynsmessig lederskap?

Jeg har fått bedre rolleforståelse og kunnskap om etiske retningslinjer som gjelder for religiøse ledere, for eksempel når det gjelder taushetsplikt og hvilke unntak som gjelder fra den.

Hva planlegger du å gjøre etter studiet?

Forhåpentligvis skal jeg fortsette i min nåværende stilling som sykehusimam/sykehjemsimam og utvikle kvaliteten på samtaletjenesten for muslimske pasienter og pårørende.

Lederskap, etikk og samtalepraksis (erfaringsbasert master – to år)

Masterstudiet har fokus på sammenhengen mellom teori og praksis innen religiøst og livssynsmessig lederskap og samtalepraksis/chaplaincy.

Du finner mer informasjon om masterprogrammet i Lederskap, etikk og samtalepraksis på våre nettsider.

På våre nettsider finner du også en oversikt over alle studieprogrammer som tilbys på Det teologiske fakultet. 

Publisert 3. mars 2023 13:46 - Sist endret 17. mars 2023 13:43