Det teologiske fakultet 200 år

I 2011 feirer Universitetet i Oslo 200-årsjubileum. Som et av de tre første fakultetene markerer også Det teologiske fakultet 200 års virksomhet.

Jubileumsutstillingen "Dannelse og Modernitet"

Rosemarie Köhn ble den første kvinnelige biskopen i Norden. Kong Harald ønsker Hamars nye biskop til lykke etter bispeinnsettelsen i Hamar domkirke 20. mai 1993. Foto: Bjørn Sigurdsøn, Scanpix

Jubileumsutstillingen "Dannelse og Modernitet" viser Det teologiske fakultets 200-årige historie med vekt på fakultetets rolle i kirke og samfunn.

Utstillingen ble første gang vist på tysk ved Humboldt-universitetet i Berlin i oktober 2010.

I forbindelse med fakultetets ofisielle jubileumsmarkering ble utstillingen så vist i Galleri R5 i Regjeringskvartalet fra 18. september til 13. oktober.

Utstillingen vil senere finne sin permanente plass i fakultetets lokaler, Domus Theologica.

Program

Jubileet markeres med flere arrangementer i løpet av 2011. 18. til 21. september inviterer fakultetet til sin hovedmarkering.

Markering i Berlin

I oktober og november i fjor tjuvstartet vi jubileet med å vise jubileumsutstillingen på tysk med tittelen "Bildung und Moderne" ved Humboldt-universitetet i Berlin.